Masalan asukaspuiston & lähiliikuntapaikan rakentaminen käynnistettävä 2010

Perustelut vetoomukselle:
Keskeinen kuntalaisten hyvinvointiin liittyvä tekijä on se, kuinka kunnan asuinympäristöt tukevat kaikkien eri väestöryhmien fyysistä aktiivisuutta, sosiaalista kanssakäymistä ja yhteisöllisyyttä. Tästä näkökulmasta
erilaisia asukasryhmiä yhteen kokoavat, vapaasti käytettävissä olevat toimintaympäristöt, kuten asukaspuistot, leikkipuistot ja lähiliikuntapaikat ovat kuntalaisille tärkeitä. Erityisen tärkeitä tällaiset paikat ovat lapsille, nuorille ja lapsiperheille. Tällaisten ympäristöjen osalta Kirkkonummi on kuitenkin nykyisellään todellinen takapajula. Esimerkiksi Nuori Suomi ry:n julkistamat tuoreet valtakunnalliset seurantatiedot kertovat sen, että Kirkkonummi on Lappeenrannan ohella ainoa Suomen suurista yli 35 000 asukkaan kunnista, joissa ei ole toistaiseksi toteutettu yhtään lähiliikuntapaikkahanketta. Näin siitä huolimatta, että tällaiset myös seuratoimintaan kuulumattomille avoimet lähiliikuntapaikat ovat olleet jo 10 vuotta valtion liikuntapaikkastrategian painopisteenä ja niille on ollut mahdollista saada suuremmat valtionavustusosuudet kuin muille liikuntapaikkahankkeille. Keskimäärin avustusosuudet ovat olleet noin kolmasosan hankkeen kustannuksista. Hyvinä vertailukohtina Kirkkonummen kehittämisaktiivisuuteen voidaan käyttää naapurikuntia Keravaa ja Vihtiä, joissa kummassakin on valtionavustusten vauhdittamana toteutettu jo kahdeksan lähiliikuntapaikkaa! Kirkkonummen kunnan leikkipuistojen tason ja määrän osalta voi sen sijaan jokainen kunnassa asuva toimia itse arvioitsijana – jos ylipäänsä arvioitavaksi soveltuvan paikan löytää…

Tuoreet budjettikirjaukset vuodelle 2010 kertovat, että sama takapajuinen meno tulee Kirkkonummella jatkumaan! Kunnan ensimmäistä, Masalaan suunniteltua pilottihanketta ollaan jälleen siirtämässä tuleville vuosille. Lähtökohtana Masalan hankkeessa on ollut yhdistää lähiliikuntapaikka- ja asukaspuisto näkökulmat ja luoda näistä lähtökohdista eri-ikäisten liikkumiseen soveltuva sekä viihtyisä kaikkien kuntalaisten kohtaamispaikka Framnäsin pallokentän yhteyteen. Tarkoituksena on ollut myös, että hanke toimisi toteutuessaan kokeilukohteena, josta olisi saatavissa oppia ja näkemyksiä muiden vastaavantyyppisten hankkeiden toteuttamiseen Kirkkonummella. Masalan asukaspuistosuunnitelmassa on alueelle kaavailtu mm. monipuolisesti erilaisia leikkipaikkavälineitä, pienpallokenttiä (mm. hiekkatekonurmi päällysteinen miniareena ja ulkosalibandykaukalo) sekä aikuiskäyttäjille soveltuvia erilaisia ulkokuntolaitteita. Masalan hankkeen kokonaiskustannuksiksi on arvioitu noin 300 000€ ja sen rakentaminen on ajateltu jaksotettavan kahdelle vuodelle. Näin ollen, huomioiden valtionavustusmahdollisuus, kunnalta vaadittava panostus vuodelle 2010 on 100 000€:n luokkaa. Summa ei voi olla Kirkkonummen lapsirikkaalle kunnalle liian suuri ensi vuoden budjettiin mahdutettavaksi!

Huomionarvoista Masalan hankkeen uudelleen lykkäämisessä on Kirkkonummen kuntalaisten kannalta myös se, että se samalla siirtyvät myös muut Kirkkonummen liikuntalautakunnan suunnitelmissa olevat asukaspuisto & lähiliikuntapaikkahankkeet vuosia eteenpäin. Ja mikäli vastaavien hankkeiden eteenpäin saamisessa jäädään odottelemaan kunnan taloustilanteen elpymistä – kenties vuosikymmenien päähän!

Kirkkonummen lähiliikuntapaikkojen ja asukaspuistojen kehittämiseksi, me adressin allekirjoittaneet vaadimme, että Masalaan sijoitetun asukaspuiston & lähiliikuntapaikan rakentaminen aloitetaan suunnitellusti vuonna 2010 ja hankkeen käynnistämiseen tarvittavat määrärahat palautetaan kunnan vuoden 2010 talousarvioon.

Lisätietoja ja esimerkkejä lähiliikuntapaikoista: www.lahiliikuntapaikat.fi

Jan Norra, Masalan Kisa ry    Ota yhteyttä adressin tekijään