Metsäpirtin puolesta

Metsäpirtti on 8 paikkainen ikäihmisten hoitoon tarkoitettu pitkäaikaishoivakoti Kirkkonummella, painottuen psykogeriatriseen ja muistisairauksien hoitotyöhön. Metsäpirtti painottuu nimenomaan kodinomaiseen kuntouttavaan laitoshoitoon, jossa vanhuksella on turvallinen olo, mahdollisuus omaehtoiseen ulkoiluun aidatulla piha-alueella, sekä mahdollisuus saunomiseen. Metsäpirtin henkilökunta järjestää myös säännöllisesti grilli-iltoja asukkailleen, joihin myös me omaiset olemme aina tervetulleita.

Metsäpirtin asiakkaat asuvat omissa huoneissaan, jotka on sisustettu heidän omilla rakkailla tavaroillaan ja huonekaluillaan. Tämä on erittäin tärkeä seikka muistisairaan potilaan hoidossa. Muistisairas ihminen tarvitsee tuttuja esineitä ympärilleen tunteakseen olonsa turvatuksi.

Kunnan uudessa suunnitelmassa on tarkoitus siirtää Metsäpirtin asiakkaat Volskotiin kahden hengen huoneisiin, ja siirtää päivätoiminta Metsäpirttiin. Näillä toimilla säästettäisiin yhden (1) yöhoitajan vuotuinen palkka. Säästetäänkö todella? Kun muistisairaat asiakkaat laitetaan kahden hengen huoneisiin, se lisää yöhoitajan työmäärää niin, että tarve on ennen pitkää rekrytoida lisähenkilökuntaa. (Lisäkustannus) Ei vain muistisairas, vaan huonokuntoinen vanhus yleensäkin, tarvitsee apua 24/7, myös yöaikaan. Kun kahden hengen huoneeseen sijoitettu vanhus haluaa yöllä wc:hen, herää myös toinen huoneessa oleva asiakas. Yöhoitajan lähtiessä viemään vanhusta tarpeilleen, voi toinen vanhus olla jo kaatuneena huoneen lattialla, hyvinkin kohtalokkain seurauksin. Tästäkin selvittäisiin varmasti vaipoilla, mutta haluaisitteko te että isänne tai äitinne makaa yönsä märissä vaipoissa? On vanhuksella vaipat tai ei, hätä herättää silti. Ja lumipalloefektinä herätys toimii muillekin asukkaille. Muistisairaalle ihmiselle oma rauha on elintärkeä! Vanhuksien pahoinvointi lisääntyy, ja lisää sairaalavuorokausien määrää. (Lisäkustannus)

Tällä hetkellä Metsäpirtin asiakkailla on mahdollisuus ulkoiluun aidatulla piha-alueella. Volskodissa tätä mahdollisuutta ei ole, ilman hoitajan mukanaoloa. (Lisäkustannus) Säästötarpeet huomioiden tämä mahdollisuus siis tulee kokonaisuudessaan poistumaan näiltä vanhuksilta.

Vanhuspalvelulaki sanoo seuraavaa:
vahvistaa iäkkään henkilön mahdollisuutta vaikuttaa hänelle järjestettävien sosiaali- ja terveyspalvelujen sisältöön ja toteuttamistapaan sekä osaltaan päättää niitä koskevista valinnoista.” (Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista 1:4)

Samassa laissa sanotaan myös seuraavaa: ” Palveluntuottajan on huolehdittava siitä, että iäkkäiden henkilöiden käytössä olevat palveluntuottajan toimitilat ovat riittävät, turvalliset, esteettömät, kodikkaat sekä muutenkin olosuhteiltaan sopivat heidän tarpeisiinsa nähden.” (4:22)

Tällä hetkellä kulku pihalle, WC-tiloihin, sekä muihin talon huoneisiin on esteetöntä. Volskodissa näin ei ole. (Lisäkustannus)

Itse omaisena nautin käynneistäni Metsäpirtissä. Kodinomaiset olosuhteet tekevät vierailuhetkistä kaikkia vanhuksia viihdyttäviä. Myös kaverikoiratoiminta, jota harrastan, on ollut Metsäpirtissä menestys. On sydäntä lämmittävä näky, kun asiakkaat voivat olla pihalla ja katsella koirien juoksua, ja hyväkuntoisimmat osallistuvat koirien kanssa ulkoiluun.   Me omaiset osallistumme muutenkin Metsäpirtin toimintaan omalla vapaaehtoisella työllämme, kuten joulujuhlat, asukkaiden syntymäpäivät jne.

Mielestäni on pöyristyttävää että säästöt otetaan niiltä asiakkailta, jotka ovat ikänsä veroja maksaneet, ja nytkin maksavat laitoshoidostaan 90% tulojen määrästä. Vanhukset eivät tietenkään enää ole tuottavia, mutta he ovat ansainneet onnellisen, turvallisen, ja rauhallisen vanhuuden.  Ja me omaiset maksamme veroja edelleen.