Säilytetään Iissä 4-tie nykyisellä paikalla!

Nykyinen 4-tien paikka paras vaihtoehto Iissä!

Allekirjoittamalla tämän nettiadressin vaikutat siihen, että Iin ohi ei rakennettaisi ohitustietä vaan nykyistä 4-tietä kehitettäisiin. Ohitustien tarvetta on perusteltu mm. lisääntyvällä ajoneuvoliikenteellä. Tilastokeskuksen mukaan kuitenkin Suomen väestönkasvu on maailman hitaimpia, ja väestöennusteen mukaan se tulee entisestään hidastumaan. Väkiluvun ennustetaan vähentyvän vuoden 2030 tienoilla, jolloin myös ohitustien rakentaminen olisi suunnitelman mukaan ajankohtaista! Ja miksi haluaisimme, että 4-tiemiljoonat (7,2 milj. vuonna 2007) kulkisivat Iin ohi? Eikö meillä olisi tarvetta näille euroille, sillä onhan matkailun kehittäminenkin asetettu yhdeksi tärkeäksi tavoitteeksi kunnassa?

Nykyistä paikkaa puoltavia seikkoja (nämä löytyvät osayleiskaavan asiakirjoista):
• Rakennemallivaiheen tavoiteraportin mukaan tarvittaviin liikenneyhteyksiin varaudutaan kehittämällä ensisijaisesti olemassa olevia pääliikenneyhteyksiä ja – verkostoja
• Pohjois-Pohjanmaan maakuntakaavassa määrätään, että Iin taajaman kohdalla on ensisijaisena tavoitteena säilyttää valtatie 4 nykyisellä paikallaan. (Työryhmä ei ole käsitellyt vt 4:n nykyistä linjausta edes vaihtoehtona! Mm. sen kehittämisen kustannuksia ei ole laskettu.)
• Selkeimmin keskitetty yhdyskuntarakenne.
• Vahvistaa keskustan asemaa ja on yhdyskuntateknisen huollon kannalta edullisin.
• Pentinkankaan teollisuusalueen saavutettavuus ja laajentamisen mahdollisuudet ovat hyvät.
• Kaikki muut vaihtoehdot rikkovat nykyisen yhtenäisen asutuksen.
• Ennusteliikenteellä nykyisten tasoliittymien liikenteellinen välityskyky pysyy vielä tyydyttävänä. Keskustan kiertoliittymien välityskyky riittää hyvin myös ennusteliikenteellä. Tarpeen mukaan voidaan mm. Sorosentien ja Shellin pääsuunnassa kanavoituihin tasoliittymiin rakentaa liikennevalot.
• Toteutetuilla ratkaisuilla liikenteen sujuvuus ja turvallisuus Iin kohdalla on turvattu pitkälle tulevaisuuteen.
• Kaikki vaihtoehtotarkastelujen pohjana olevat rakennemallivaihtoehdot hajauttavat Iin taajamarakennetta ja vaikeuttavat täten joukkoliikenteen kehittämistä.
• Vahvistaa Iin liikenteellistä asemaa ja turvaa Iin kehityksen osana Oulun seutua Mahdollistaa keskustaajaman laajenemisen eri suuntiin.
• Rakennetun ympäristön maisemalliset, kulttuurilliset ja esihistorialliset arvot säilyvät Asemakylällä.
• Nykytilaan ei tulisi merkittäviä muutoksia maisemallisten, kulttuurillisten ja esihistoriallisten eikä myöskään pohjaveden suhteen nykytilaan verrattuna. Myöskään patoturvallisuudelle ei aiheutuisi ongelmia.