Ohjaustoiminnan artenomeille muuntokoulutus

Hämeen ammattikorkeakoulun koulutustarjonnan suunnittelusta vastaaville

OHJAUSTOIMINNAN ARTENOMEILLE SOSIONOMIN PÄTEVYYS MUUNTOKOULUTUKSENA

Me ohjaustoiminnan artenomit olemme huolissamme omasta tilanteestamme avoimilla työmarkkinoilla. Tutkintomme (ohjaustoiminnan artenomi AMK) on suurelle osalle alamme työnantajista tuntematon ja se johtaa usein kielteiseen valintaan rekrytointitilanteissa. Myös uudistuneet lainsäädännöt ja eri kuntien määritykset pätevyysvaatimuksista eivät mahdollista meille ohjaustoiminnan artenomeille aina mahdollisuutta päästä edes työhaastatteluun. Mahdollisessa työhaastattelutilanteessa puolestaan meiltä kysytään, mitä ohjaustoiminnan artenomi tarkoittaa, eikä sitä näin ollen osata arvostaa 240 opintopisteen laajuisena ammattikorkeakoulututkintona.

Olemme erittäin motivoituneita kouluttautumaan ja parantamaan työllistymismahdollisuuksiamme esimerkiksi sosiaalialalla, mutta tutkinnon jo opiskelleina, kuulumme valitettavasti siihen hakijajoukkoon yhteishaussa joka tavoittelee vain murto-osaa tarjottavista aloituspaikoista. Näin mahdollisuutemme saada lisäpätevyyttä vaikeutuu oleellisesti. Sosiaalialan vahvistamisesta olisi meille merkittävää hyötyä ja se näkyisi suoraan ammattitaidossamme sekä arvostuksessa laajaa osaamistamme kohtaan. Uskomme, että tulevaisuudessa sosionomi AMK -tutkinto tulee meille ohjaustoiminnan artenomeille välttämättömäksi, jos haluamme työllistyä esimerkiksi sosiaalialalle.

Toivomme, että te Hämeen ammattikorkeakoulun koulutustarjonnan suunnittelusta vastaavat huomioitte ammattikuntamme ja järjestäisitte meille ohjaustoiminnan artenomeille räätälöidyn muuntokoulutuksen mahdollisimman pian. Koska HAMK on kautta aikain ainoa ammattikorkeakoulu Suomessa, joka on järjestänyt ohjaustoiminnan koulutusohjelmaa ja näin houkutellut opiskelijoita Hämeenlinnaan ympäri Suomea, hyötyisimme eniten erityisesti monimuoto- ja verkko-opiskeluna järjestettävästä koulutuksesta. Alamme työsuhteet ovat usein määräaikaisia ja keikkaluonteisia pätkätöitä, joten edellä mainittujen opiskelutapojen ansiosta opiskelun aloittaminen olisi mahdollista työn ohessa, eikä se edellyttäisi esimerkiksi työsuhteen irtisanomista. Toivomamme ohjaustoiminnan artenomeille räätälöity muuntokoulutus olisi suunniteltu siten, että sisällöllisiä päällekkäisyyksiä ei tulisi hyvän opetussuunnitelman ansiosta, jossa on vertailtu ohjaustoiminnan ja sosiaalialan opetussuunnitelmia toisiinsa. Näin valmistuisimme kohtuullisessa ajassa sosionomi-artenomeiksi.

Ohjaustoiminnan artenomien puolesta,

Sini Paakkonen