OIKAISUVAATIMUS Kaupunginhallituksen päätökseen Keikyän entisen koulukiinteistön myynnistä 440/02.07.00/2018 KHALL 13.08.2018 pykälään 158.

Päätöksen oikaisuna haluamme, että myyntipäätös perutaan Keikyän entisen koulukiinteistön osalta Abnoy Oy:lle, koska paikallinen yrittäjä on tarjonnut kiinteistöstä enemmän. Vaadimme, että Abnoy Oy:lle ei anneta lupaa tehdä lastensuojeluyksikköä päihdeongelmaisille ja tukea tarvitseville nuorille kyseiseen rakennukseen.

Vuosi sitten paikallinen yrittäjä on tehnyt tarjouksen kyseisestä kiinteistöstä 10 000€ (kymmenentuhatta euroa) kalliimmalla hinnalla millä kiinteistö nyt myytiin. Haluamme tukea paikallista yrittäjää. Myyntisumma kiinteistöstä olisi huomattavasti suurempi kaupungille.

Abnoy Oy:llä on erilaisia yksiköitä, joissa yhteisötoiminta tarjoaa kuntoutumisen mahdollisuuksia myös niille asiakkaille, jotka eivät lopeta päihteiden käyttöä (Tampereen kaupunki 2016). Tämä huolettaa suuresti vanhempia. Tällainen yritystoiminta mahdollistaa päihteiden tuonnin lapsiperheiden suosimalle asuinalueelle.

Vanhempien suuri huolenaihe on alueella kulkevat pienet kouluikäiset lapset, jotka ovat alttiita vaaroille, kun päihdeongelmaisia ja ongelmaisia nuoria liikkuu alueella paljon enemmän tällaisen lastensuojeluyksikön tultua alueelle. Vanhempina meitä pelottaa lasten turvallisuus ja jatkuva huoli lasten altistumisesta kasvuympäristöön kulkiessaan koulun ja kodin väliä alueen vierestä, missä ongelmaisia nuoria oleskelee.

Olemme muuttaneet Keikyään alun perin turvallisen ja rauhallisen kasvuympäristön vuoksi, jotta voimme taata lapsillemme turvalliset puitteet kasvaa rauhassa. Ajatuksena lastensuojeluyksikkö lasten koulutien varrella on todella pelottava. Vanhemmilla ei ole mahdollisuuksia joka päivä kuljettaa lapsia kouluun ja kotiin työn ohella ja koulukyydityskin on vain kahtena ensimmäisenä vuonna. Kolmasluokkalainen ja siitä vanhempikin lapsi on hyvin pieni vielä kulkemaan yksin sellaisen keskuksen vierestä, jossa on ongelmaisia nuoria. Huoli varhaisnuorten ja murrosikäisten saamasta käyttäytymismallista on aiheellinen. Pyydämme teitä lasten turvallisuuden vuoksi harkitsemaan uudelleen päätöstä, joka vaikuttaa niin monen pienen lapsen elämään ja vanhempien jatkuvan huolen lisääntymiseen. Vaara on todellinen!

Mielestämme tällaisista asioista täytyisi käydä lähiympäristössä asuvien kanssa infotilaisuuksia ja keskusteluja ennen kuin asia voidaan päättää, koska tämä vaikuttaa suuresti ympärillä asuviin ihmisiin.

Kunnan asukkaina ja lähiympäristössä asuvina oikaisuvaatimuksen teko on oikeutettu.

Keikyän kunnan asukkaat
Sastamalassa 22.8.2018

LÄHTEET

Tampereen kaupunki 2016. Artikkeli Huumeongelmista kärsivien palvelut uudistuvat Tampereella. Julkaistu 7.12.2016. www.tampere.fi/tampereen-kaupunki/ajankohtaista/tiedotteet