Opo- ja erkkakoulutus Oulun ammatilliseen opettajakorkeakouluun!

Ammatillisia erityisopettajia ja opinto-ohjaajia on koulutettava myös Oulun ammatillisessa opettajakorkeakoulussa!

Opetus- ja kulttuuriministeriö ei ole tähän saakka myöntänyt Oulun ammatilliselle opettajakorkeakoululle lupaa ammatillisen erityisopettajakoulutuksen eikä opinto-ohjaajakoulutuksen käynnistämiseen. Tarve erityisopetukseen on kuitenkin jatkuvasti kasvanut ammatillisessa koulutuksessa Pohjois-Suomen alueella. Viimeisen kymmenen vuoden aikana on kehitetty erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden opintojen tukemisen malleja inkluusion hengen mukaisesti, mikä entisestään lisää erityispedagogisen osaamisen tarvetta ammatillisissa oppilaitoksissa. Opiskelijoiden elämänhallinnan monimutkaistuminen, oppimisongelmien lisääntyminen ja opintopolkujen henkilökohtaistaminen ovat lisänneet merkittävästi myös opinto-ohjaukseen kohdistuvaa resurssitarvetta.

Oulun ammatillinen opettajakorkeakoulu haluaa käynnistää ammatillisen erityisopettajakoulutuksen ja opinto-ohjaajakoulutuksen Pohjois-Suomessa. Vetoamme opetus- ja kulttuuriministeriöön, jotta se antaisi luvan ja riittävän määrän aloituspaikkoja näiden koulutusten käynnistämiseen Oulun ammatillisessa opettajakorkeakoulussa.

Asko Karjalainen
Johtaja
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Oulun seudun ammattikorkeakoulu