Pakkoruotsi valinnaiseksi

Tämä on ikivanha aihe, jonka kuulemiselta kukaan ei varmasti ole välttynyt. Kuitenkaan sille ei olla koskaan tehty mitään. Suomi kuului Ruotsin kuningaskuntaan viimeksi 1809, jonka jälkeen Suomen Sodan seurauksena siirryimme Venäjän vallan alle. Tällöin Suomi päätti pitää Ruotsin kielen virallisena kielenään, mikä oli ymmärrettävää, sillä muutakaan ei oikein osattu. Toisin on asiat nykypäivänä.

Pidin lähipiirissäni kyselyn aiheesta ja lähes 100% ihmisistä vastasi, että eivät ole tarvineet ruotsin kieltä kertaakaan elämänsä aikana(koulun ulkopuolella). Ja nekin harvat, jotka vastasivat tarvinneensa sitä, tarkensivat sen tulleen käyttöön alle 3 kertaa.

Mielestäni on suorastaan epäreilua, että jokaisen Suomen kansalaisen pitää opetella kolme vuotta peruskoulustaan ruotsia, jonka jälkeen vielä lukiotasollakin pakollisena sitä on viisi kurssia. Se häiritsee muita opintoja ja vie pois opiskelumotivaatiota. Miksi pitäisimme yli 200 vuotta sitten muodissa olleen kielen, jota puhuu todella pieni prosentuaalinen osuus suomalaisista nykypäivänä, pakollisena?

Tavoitteenani ei ole saada ruotsin kieltä kokonaan pois kouluista, ehdotukseni olisi tehdä siitä valinnaista, kuten niin monesta muustakin vähemmistökielestä.