Pelastakaa Nammalakurun kotakahvila!

Jo vuodesta 1980 toiminut historiallinen Pallastuntureiden ainoa latukahvila - Nammalakurun kotakahvila on purku uhan alla Metsähallituksen toimesta. Nammalakurun kotakahvila sijaitsee Pallas-Yllästunturin kansallispuistossa Pallastuntureiden puolella Muonion- ja Enontekiön kunnan rajalla.

Nammalakurun kotakahvilan sijainti on erinomainen, sillä se on saavutettavissa niin tunturiketjun itä- kuin länsipuolelta. Etäisyydet reitellä ovat todella pitkät ja palvelua tarjoavia pisteitä on Pallastunturin seudulla erittäin harvassa. Nammalakurun kotakahvila on ainoa latukahvila 55km säteellä, Hetta- Pallasreitillä. Mainittakoon, että ainoastaan Hetan puolella, Pyhäkerolla (7km Hetta- Pallasreitiltä) toimii latukahvila, mutta vain keväisin. Siksi Nammalakurun kotakahvilan säilyminen ja aukiolo vilkkaimpina sesonkeina on myös turvallisuuskysymys tunturiin lähteville.

Vaeltajat ja muut kulkijat ovat olleet hyvin huolissaan Nammalakurun Kotakahvilan kohtalosta ja puheluita tulee päivittäin koskien kotakahvilan mahdollisia aukioloja.

Metsähallituksen (Kylästä kylään hanke) pyrkimyksenä on keskittää palvelut pelkästään kansallispuiston ulkopuolelle. Tarkempaa tietoa:

Olemme olleet yhteydessä paikallisiin yrityksiin mm. Vuontispirttiin ja Autton Kauppaan/Ravintola Loimuun ja he ovat Nammalakurun kotakahvilan puolesta puhujia, sekä Latupooli. Heidän vetoomuksia lainaten;

''Nammalakurun kotakahvila on luonut vuosien saatossa asiakkaillemme, niin päiväkävijöille kuin tunturissa yöpyville erinomaisen retkikohteen. Asiakkaamme ovat olleet erittäin pettyneitä kun kotakahvilan pitäminen on lopetettu. Kotakahvilan olemassaolo luo turvallisuutta, mahdollisuutta piipahtaa tunturissa vain päiväseltään myös vähän kokemattomankin kulkijan. Kotakahvila on osa Nammalakurun historiaa, jota ei saa hävittää.''
- Vuontispirtti

''Kotakahvila ei ole ikinä ollut uhka paikalliselle yritystoiminnalle, eikä tule ikinä olemaankaan koska sen toiminta on niin pienimuotoista - päinvastoin se vetää turisteja puoleensa ja samalla tukee paikallista yritystoimintaa. Näin pienestä kylästä, joka elää turismin varassa, palveluja ei tulisi poistaa vaan tukea kaikin mahdollisin tavoin.''
- Autton Kauppa/Ravintola Loimu/Latupooli

Mainittakoon myös, että Ylläksen puolella puiston rajojen sisäpuolella toimii Latvamaja ja Kotamaja. Pallaksen puolella on toiminut vain Nammalakurun kotakahvila, joka ei ole toiminnallaan tai koollaan ollenkaan verrattavissa Ylläksen latukahviloihin. Kävijämääriltäkään niitä ei voi edes verrata keskenään. Nammalakurun kotakahvila on ollut ainoa latukahvila Pallastuntureiden puolella, miksi ainoakin halutaan hävittää kun samaan aikaan Ylläksen puolella latukahviloita kunnostetaan, esim. Kotamaja.

Nammalakurun kotakahvila on ollut ennen kaikkea palvelu alueella liikkuville ihmisille, ei omaa hyötyä tavoitteleva yritys. Kahvilasta saatu tulo on todella minimaalinen ja se kattaa juuri käyttökulut. Siellä oleminen ja kahvilan pitäminen on elämäntapa, ei rahalliseen voittoon pyrkivää toimintaa.

Kun vertaa Äkäslompolon kylää Raattaman kylään, ne eivät ole verrannollisia. Äkäslompolossa on lukuisia hotelleja, majoituspalveluita, kahviloita, ohjelmapalveluyrityksiä yms. Äkäslompolo pystyy tarjoamaan asiakkailleen monipuoliset palvelut jokaiseen makuun. Kun taas Raattaman kylän sekä lähialueen matkailuvaltti on Pallas-Ounastunturit, jonne pääsee kesäisin vain kävellen ja talvisin hiihtäen. Ainoa palvelu tunturissa on ollut aina Nammalakurun kotakahvila jo 30 vuoden ajan.

Te kaikki, jotka olette tämän lukeneet. Kaikki apu on tarpeen, kirjoittakaa nimi alle, jakakaa eteenpäin. Taistelemme pienen, mutta hyvin tärkeän asian puolesta. Tehdään kaikkemme, ennenkuin on liian myöhäistä.

Kiitos etukäteen kaikille auttaneille, jokaista ääntä tarvitaan.

Katja Välimaa, Milla Mattila    Ota yhteyttä adressin tekijään