Pelastakaa Virttaan kyläkoulu!

Kuulkaas, Virttaa tarvitsee apua.

Keskiviikkona 22.8.2018 käytiin siis kouluverkkokeskustelua Virttaan koulusta, ja eräs argumentti koulun lopettamisen puolesta oli, että jos Virttaan koulu säilytetään, niin siitä on aina sen koulun verran ylimääräistä kulua, mutta jos se lakkautetaan, niin meitin lapset vain sujahtavat Alastaron Kirkonkylän kouluun ainoastaan jakamaan jo siellä olemassaolevia kustannuksia.

Mietin vain sellaista, että jos tämä nyt oikeasti päättyy siihen, että me menetämme koulumme (ja ainoan harrastetilamme ja ainoan urheilukenttämme 9km säteellä), niin mitä tapahtuu esim Kojonkulman ja Niinijoen kouluille muutaman vuoden päästä, kun oppilasmäärät laskevat Virttaan tasolle ja sama (kovin epäpätevä) argumentti esitetään näidenkin koulujen sulkemisen puolesta...? Auttaisitteko meitä vetoamalla päättäjiin ja lopettamalla tämän negatiivisen kehityksen alkuunsa? Jospa saataisiin pelastettua tämä kyläkoulu, ja seuraava ja sitäkin seuraava.

Virttaan koulu on mahdollista saada hyvin kustannustehokkaaksi, jos tänne palautetaan luokat 0-6 kuten muissa kyläkouluissa. Toisaalta kiinteistö on niin edullinen, että jopa luokilla 0-4 koulu pyörisi mainiosti. Meillä on syntyvyys todella hyvällä mallilla ja koululla olisi tulevaisuutta kevyesti vähintään seitsemän vuotta eteenpäin. Edullisten kiinteistökulujen takia Virttaan lapsista maksettavat valtionosuudet esi- ja perusopetuksen järjestämistä varten kattaisivat ehkä ylikin 80% koulun kuluista.

Oppilaskohtaiset kulut saataisiin oppilasmäärän noustessa painettua alle 8000€/vuosi, kun kyläkouluissa tuo lukema on yleensä 10 000€ luokkaa. Loimaan kaupunki säästäisi parhaana vuotena keskiarvohinnan mukaan laskettuna lähes 40 000€ kuljetuskuluissa, meidän lapsemme taas säästyisivät pahimmillaan tunnin tai ylikin koulumatkalta suuntaansa.

Ilmankin virttaalaisia Kirkonkylän koulun oppilaskulut olisivat ensi vuonna alle koko maan keskiarvon, eli meidän lapsia ei ihan pakosti sinne tarvittaisi kuluja jakamaan. Virttaan syntyvyys on hyvä, lapsia on ja tulee lisää. Kylä ja vanhemmat ovat motivoituneita sitoutumaan kouluun. Koulun kustannukset olisivat hyvin kohtuulliset etenkin kyläkouluksi.

Ei varmasti tarvitse edes mainita, mitä koulun loppuminen merkitsee kylän tulevaisuudelle.

Virttaa tarvitsee nyt muidenkin kuin virttaalaisten apua :( me vetoamme päättäjiin, vedotkaa tekin. Ellei meidän koulumme puolesta niin kaikkien kylien ja kyläkoulujen puolesta.

Tutustu kylään osoitteessa www.virttaa.net ja seuraa keskustelua osoitteessa www.facebook.com/virttaankyla

Edit 29.8.2018: Virttaan koulu on päässyt mukaan kouluverkkoselvitykseen eikä sitä näin ollen voida lopettaa erillistapauksena :-) tämä tarkoittaa myös sitä, että koulu saa vähintään vuoden jatkoa. Kouluverkkoselvitystä varten tarvitaan edelleen nimiä ja kannanottoja, sillä Virttaan koulu ei ole ainoa, joka saattaa olla tulilinjalla. Nyt jatketaan tiedonkeruuta ja -välitystä silti hieman paremmissa tunnelmissa.

Edit 16.2.2020: Loimaan määriteltyä koulujen säilymisen riippuvaiseksi ei kustannuksista vaan oppilasmääristä, Virttaan koulu on ensimmäisenä suljettavien listalla. Syrjäisen sijaintinsa takia Virttaalla on myös ehkä eniten menetettävää. Kylässä on viime vuosina syntynyt tuplaten lapsia verrattuna siihen, miten suuri osuus meitä on koko Loimaan asukasmäärästä; silti sivistystoimen on kiristettävä vyötä ja ehkä vain parin kymppitonnin tähden tulevat sulkemaan koulumme. Kylää on vaikea markkinoida ilman koulua ja koulun luomaa sosiaalista liimaa ja toimintaympäristöä.

Nämä ovat päätöksiä, jotka tulevat vaikuttamaan pitkälle tulevaisuuteen. Siksi tarvitsemme apua vielä kerran. Anna nimesi Virttaan koulun säilyttämisen puolesta ❤️

Susanna Lehtimäki, Virttaa    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Susanna Lehtimäki, Virttaa voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…