Pyörätie Maaningan Kinnulanlahdesta Siilinjärvelle

Kyseessä on kantatie 77 välillä Maaninka- Siilinjärvi. Vuosia meni monta ennen kuin saatiin pyörätie Maaningan kirkonkylältä Kinnulanlahteen, missä vielä silloin oli koulu. Maaningan ja Siilinjärven välille saatiin jo katuvalotkin. Kinnulanlahden ja Siilinjärven välillä pyörätietä ei ole, eikä ole edes kunnon pientareitakaan. Kantatien 77 liikenne on varsin vilkasta ja tiellä liikkuu runsaasti raskasta liikennettä. Polkupyörällä ja mopolla liikkuminen on toisinaan jopa vaarallista. Tästä huolimatta monet meistä haluavat pyöräillä Siilinjärvelle tai sieltä Maaningalle. Monen pyöräreitti kulkee pitemmällekin tämän tieosuuden kautta.

Usein tärkeät hankkeet maksavat paljon. Mutta silloin kun rahalla vielä selvitään, on kaikki hyvin. Useat tärkeät liikenneturvallisuushankkeet toteutuvat vasta, kun hinta on kasvanut liian suureksi eli kun on jo tapahtunut loukkaantumisia tai kuolemaan johtaneita onnettomuuksia.

Kevyen liikenteen väylä Maaningan Kinnulanlahdesta Siilinjärvelle on konkreettinen tavoite kehittää Pohjois-Savon liikenneturvallisuutta ja samalla vahvistaa jokamiehen mahdollisuuksia nauttia pyöräilystä pohjois-savolaisessa kulttuurimaisemassa. Kysymys on myös terveyden ylläpitämisestä ja kohentamisesta. Adressi luovutetaan Savo-Karjalan tiepiirin tiejohtajalle Petri Keräselle Kinnulanlahden St1-huoltoasemalla ma 20.9.2010 klo 12.