Raiskaustuomioita kovennettava

Me adressin allekirjoittajat vaadimme tuntuvampia rangaistuksia raiskausrikosten osalta. Yhteiskunnalle, tuomioistuimille ja erityisesti tekoihin syyllistyneille tai tekoa harkitseville on vahvistettava käsitystä siitä, että lainsäädäntö ei enää katso läpi sormien näitä todella vakavia rikoksia. Vaadimme, että raiskauksen vähimmäisvankeustuomio nostetaan nykyisestä yhdestä (1) vuodesta kahteen (2) vuoteen. Lisäksi vaadimme, että sukupuoliyhteyteen pakottamisen vähimmäisvankeustuomio nostetaan nykyisestä neljästä (4) kuukaudesta yhteen (1) vuoteen. Törkeiden raiskausrikosten osalta vaadimme, että vähimmäisvankeustuomio nostetaan nykyisestä kahdesta (2) vuodesta neljään (4) vuoteen. Lisäksi raiskauksen yrityksen tai törkeän raiskauksen yrityksen vähimmäisvankeustuomio tulee määrittää. Me adressin allekirjoittajat ehdotamme, että raiskauksen yrityksen vähimmäisvankeustuomio on neljä (4) kuukautta vankeutta, ja törkeän raiskauksen yrityksen vähimmäisvankeustuomio on kuusi (6) kuukautta. Alaikäisten raiskausrikosuhrien asemaa on parannettava merkittävästi nykyisestä esimerkiksi psykiatrian toimialalla. Ehdotamme sosiaali- ja terveysministeriön sekä oikeusministeriön yhteisen työryhmän asettamista asian osalta.