Rauman hoitajakoulutuksen puolesta

Satakunnan ammattikorkeakoulun sairaanhoitaja- sekä terveydenhoitajakoulutuksen on esitetty sopeuttamisohjelmassa lakkautettavan. Koulutukset siirtyisivät Poriin ja Raumalle jäisi jäljelle vain am-tasoinen lähihoitajakoulutus.

Koulutuksen mahdollinen siirto johtuu hallituksen tekemistä valtiontalouden leikkauksista ja siitä lasketusta uudesta rahoitusmallista. Rauman SAMK joutuu hakemaan syksyllä uudestaan toimilupansa.

Rauman ammattikorkeakoulun hoitajakoulutus on ylivertainen. Vuonna 2012 Suomessa tehdyssä laatuarvioinnissa se sai jaetun ensimmäisen sijan! Rauman kaupunki mainitsee edukseen monipuolisen ammattikorkeakoulu-tarjonnan ja laadukkaan opiskelun. Rauman hoitolinja on myös ollut mukana toteuttamassa useita Rauman kaupungin terveyshankkeita.

Koulussa on käytössä PBL eli Problem-Basic Learning, jossa opiskelijat työskentelevät tiimeissä ja esittävät itse löytämänsä tietonsa muille opiskelijoille, jolloin opiskelija oppii myös käytäntöä toisin kuin Porissa, joissa on edelleen käytössä luennot. Hoitajan työ on kuitenkin käytännönläheistä ja ryhmätyöskentelyä, joten tämä oppimismenetelmä on koululle vain plussaa.

Raumasta valmistuneet hoitajat ovat työskentelykentillä yleisesti arvostettuja. Tiedetään, että Rauman hoitajakoulusta tulee hyviä hoitajia! Opiskelijat ovat oma-aloitteisia sekä aktiivisia. Osaksi juuri opiskelutekniikan myötä.

Opiskelijan näkökulmasta tuntuu aivan käsittämättömältä, että koulu lopetettaisiin. Suurin osa valmistuneista opiskelijoista jää Raumalle tai sen lähiseudulle työelämään. Työt eivät hoitoalalta lopu!

Allekirjoita adressi SAMK:n Rauman sairaan- ja terveydenhoitajakoulutuksen säilyttämisen puolesta! Adressi luovutetaan SAMK:n hallitukselle

Johanna Kontulainen    Ota yhteyttä adressin tekijään