Ravintolat kiinni viimeistään klo 02

Sisäministeri Päivi Räsänen ehdotti ravintoloiden anniskelun lopettamista tunneilla. Hän perusteli ehdotustaan mm. sillä, että aamuyön anniskelu on sosiaali-, terveys- ja turvallisuuspoliittisesti järjetön käytäntö. Räsänen viittasi myös alkoholilain kokonaisuudistukseen ja hallitusohjelmaan, jossa on linjattu alkoholin saatavuuden rajoittamista. Sisäministeri painotti myös sitä, että poliisin työtaakka vähenisi anniskeluajan aikaistamisella. Poliisiylijohtaja Mikko Paatero on samalla kannalla ja on toivonut, että ravintolat menisivät kiinni jo klo 02.

Norjalaisen tutkimuksen mukaan yhden tunninkin anniskeluajan lisääminen lisää keskustan viikonlopun pahoinpitelyjä 16 % ja vastaavasti yhden tunnin vähentäminen vähentää pahoinpitelyjä 16 %. Mikäli norjalainen tutkimustulos pätisi myös Suomessa, pahoinpitelyt vähenisivät kaupungeissa viikonloppuisin 20-25 %.

Osa ravitsemusalastakin kannattaa anniskelun aikaistamista. Jos anniskeluaikoja lyhennetään kaikilta tasapuolisesti, silloin ihmiset tulisivat ravintolaan aikaisemmin. Nyt ravintolaan mennään usein vasta puolilta öin, jolloin asiakkaat ovat jo valmiiksi päihtyneitä.

Räsäsen ehdotus sai aikaan suuren vastalauseiden ryöpyn. Hänen eroamistaan vaativan adressin on allekirjoittanut jo lähes 50 000 ihmistä. Mielestämme Räsäsen ja Paateron sekä ravintolaväen näkemys on oikea ja se olisi askel parempaan monioheisessa ongelmassa. Valitettavasti maassamme kaikki ihmiset eivät osaa hallita juomistaan ja käyttäytymistään. Tästä koituu niin suurta terveydellistä, sosiaalista ja taloudellista haittaa, että valtiovallan on puututtava siihen nopealla aikataululla aikaistamalla ravintoloiden anniskeluaikaa klo 02:een.