Saarenmaan koulun puolesta

SAARENMAAN KOULUN PUOLESTA

Viimeisen viiden vuoden aikana moni pieni koulu on valitettavasti saanut lakkautuspäätöksen tai ainakin ollut sen uhan alla. Kun suvivirsi keväällä raikuen kouluilla soi, on monen koulun ovien avautuminen seuraavana syksynä jälleen epävarmaa. Lakkautustahti on ollut kova ja tulevaisuuden suunta surullinen.

Saarenmaan komea koulu sijaitsee vartin päässä Palokasta ja on ollut toiminnassa jo 93 vuotta. Koulumme oppilaat koostuvat Saarenmaan, Vertaalan, Lintukankaan ja Puuppolan kylien lapsista. ”Säästösyistä” eskaritoiminta lakkautettiin tämän lukuvuoden alkaessa. Vaikka menetys oli suuri, olimme kuitenkin iloisia siitä, että koulumme kylällä säilyy. Usko siihen on nimittäin ollut luja, sillä kouluamme on uudistettu tehokkaasti. Mm.leikkikenttä on huollettu, kenttävalot asennettu, liikuntasalin lattia uusittu, samoin jätevedenpuhdistamo. Lämmitys vaihtuu energiaystävälliseen maalämpöön jouluun mennessä ja koululle on saatu myös langaton tukiasema. Uudistukset on tehty viimeisten puolentoista vuoden aikana, antaen ymmärtää, että koulullamme on tulevaisuus. Maanantaina 21.10 julkistettu talousarvioesitys maalaa aivan toisenlaisen, todella synkän kuvan, sillä koulumme nimi löytyy lakkautusuhan alla olevien koulujen listasta.

Kouluamme ei ole rakennettu pelkästään opetusta varten, se on yhteisöllisyyden kantava voima, kylän sielu ja sydän. Sitä ei voi rahassa mitata. Koululla kokoonnutaan ja vaihdetaan kuulumisia. Harrastusmahdollisuudet iltaisin ovat erinomaiset: sählyä, sulkapalloa, kansalaisopiston ylläpitämät jumpat ja erilaiset kurssit. Koululla on järjestetty hirvipeijaisia, myyjäisiä ja vietetty jopa häitä.

On todella surullista huomata, miten päättäjät tekevät näitä paniikinomaisia päätöksiä hetken mielijohteesta, todella nopeilla aikatauluilla tuhoten pienten kylien elinvoimaiset, yhteisölliset, opetukseltaan erinomaiset ja ennen kaikkea terveet koulut.

Koulussa luokkia on 1-4:ään ja keskimääräinen oppilasmäärä on 50 oppilasta/vuosi ja ennuste nouseva. Tänä syksynä eskarilaisia olisi ollut 11 joten oppilasmäärä olisi ollut jo 61. Tämä on ilmeisesti päättäjien mielestä pieni määrä, mutta koulun säilyminen on erittäin iso asia kylällemme ja toivomme lapsemme voivan käydä jatkossakin ainutlaatuisessa, luonnonläheisessä,opetuksellisesti laadukkaassa koulussa. Koululla järjestetään myös laadukasta iltapäivätoimintaa.

Me kyläläiset, oppilaat ja heidän vanhempansa tulemme kaikin voimin vastustamaan koulumme lakkautusta nyt ja tulevaisuudessa. Kutsumme koulunpelastustalkoisiin myös kaikki kylämme ulkopuolella asuvat.

Allekirjoittamalla adressin, tuet samalla aatetta kaikkien kyläkoulujen säilymisen puolesta.

Tuestanne sydämellisesti kiittäen!

Saarenmaan-Vertaalan Kyläyhdistys ry.

Vanhempaintoimikunta

Kyläläiset, oppilaat ja heidän vanhempansa