Särkisalon Palvelujen Puolesta

Historiaa; Särkisalo liitettiin kolme vuotta sitten 8 muun kunnan kanssa Salon kaupunkiin. Silloin auliisti luvattiin palvelujen pysyvän asukkaiden lähellä. Särkisalo oli velaton kunta ja vei liiton solmimisen myötä n. miljoona euroa uuteen kuntaan "myötäjäisinä". Kaupunginjohtaja Antti Rantakokko mainitsi tämän vuoden talousarviossa mm. että,"yhdistymissopimuksen hengenmukaisesti jatkamme tulevina vuosina toimintaprosessiemme kehittämistä ja palvelurakenteen uudistamista siten että kuntalaisilla on asuinpaikasta riippumatta mahdollisuus saada laadukkaita palveluja".

Tänä päivänä; Salon kaupunki ei tunnusta Särkisalon olemassaoloa palveluselvityksissään. Ainoa missä viitataan edes asiamielessä Särkisaloon, on Salon kaupungin merellisyys. Liittymisen myötä julkinen liikenne on pudonnut minimiin; viikonloppuisin ei kulje minkäänlaista julkista liikennettä, ilman omaa autoa olet ja pysyt Särkisalossa.

Kunnalliset toimielimet keskitettiin Saloon ja tekninen toimi Halikkoon. Tosin rakennustarkastaja käy kerran viikossa kunnantalolla antamassa ohjeita ja neuvoja teknisissä asioissa. Kiitos, että kirjasto on vielä säilynyt täällä.

Vielä vuosi sitten lupailtiin , että Särkisalokoti säilytetään ainakin seuraavat 10 vuotta. Tänäpäivänä tuo 10 vuotta on kulunut ja Särkisalokoti on päätetty lakkauttaa, säästösyistä. Särkisalokodissa olevat vanhukset siirretään "evakuoidaan" Perniöön, Tiipilään valmistuvaan uudisrakennukseen. Onko tämäkin yhdistymissopimuksen hengen mukaista? Tällä lakkauttamisella on seurauksensa. Päiväkoti siirretään koululle remontoitaviin tiloihin. Sekin maksaa. Särkisalon Vanhustentaloyhdistyksen asukkaiden ruokahuolto siirretään tuotavaksi, mistä? Sekin maksaa. Henkilökunnan työmatkat ottavat enemmän aikaa ja kulkeminen maksaa.

Viikko sitten Itella Oy(entinen Posti) ilmoitti, että Förbyn postipalvelut lakkautetaan (postimerkkien myynti kuulemma jää). Onko kaupunki ottanut kantaa asiaan?

Mikä tai mitä vähennetään seuraavaksi särkisalolaisten palveluista? Merta meiltä ei pysty kukaan siirtämään. Meren äärellä pääsyä kyllä voi vaikeuttaa.

Kysynkin nyt suoraa ja julkista vastausta kaupunginjohtaja Antti Rantakokolta ja "muutosjohtaja" kaupunginhallituksen puheenjohtaja Juhani Nummentalolta (Särkisalon kesäasukas) sekä sosiaaliturvajohtajilta, tuoko tämä Särkisalokodin lakkauttaminen niin suuret säästöt, että sillä pystytään pelastamaan Salon kaupungin budjetti ensivuodelle ja korvaako se asukkaille syntyvän mielipahan? Onko teillä jo valmiiksi perustettuna kriisiryhmä (sekään ei liene ilmainen) auttamaan asukkaita tässä pakkomuutossa. Kaikkea ei voi eikä saa laskea rahassa.

PS. Edellä olevan tapainen palvelujen supistus saattaa tulla muihinkin liitoskuntiin.