Savonlinnan itäisen terveysaseman säilyttäminen

Kansalaisadressi Savonlinnan itäisen terveysaseman säilyttämisen puolesta

Savonlinnan itäinen terveysasema palveluineen täytyy säilyttää. Itäinen terveysasema palvelee suurta joukkoa kaupungin itäpuolen asukkaita. Itäisellä terveysasemalla on diabetes- ja sairaanhoitajanvastaanotto, äitiys- ja lastenneuvolapalvelut sekä hammashoitola. On tärkeää säilyttää nämä palvelut lähellä niiden käyttäjiä. Kaupungin itäpuolella asuu paljon lapsiperheitä sekä muita jatkuvasti terveyspalveluita tarvitsevia. Jos itäinen terveysasema suljetaan, näiden veronmaksajien liikkuminen neuvolaan hankaloituisi merkittävästi. Neuvolaan ei pääsisi enää kävellen, vaan matkaan olisi aina lähdettävä autolla, joko omalla tai julkisella. Tämä aiheuttaisi turhaa liikennettä ja turhia kustannuksia ja ennen kaikkea hankaloittaisi kaikenikäisten kuntalaisten arkea.

On merkillistä, että säästöjä haetaan aina lapsiperheiden ja pitkäaikaissairaiden kustannuksella. Miten kaupunki saadaan pysymään elinvoimaisena, jos lapsiperheiden palveluita supistetaan. Mistä saadaan alueelle uusia veronmaksajia (nyt kun synnytyksetkin aiotaan lopettaa). Äitiys- ja lastenneuvolapalveluista säästäminen on todella lyhytnäköistä. Itäinen terveysasema on kodinomainen yksikkö, joka hoitaa lasten hyvinvointia kokonaisvaltaisesti. Varhaisen terveydenhuollon kustannuksissa säästäminen voi aiheuttaa merkittäviä lisäkustannuksia tulevaisuudessa, jos resurssien puutteesta johtuen ongelmiin ei pystytä puuttumaan ajoissa. Lapsiperheiden ja lasta suunnittelevien perheiden kannalta on erittäin tärkeää, että tämä laadukasta terveydenhoitopalvelua tarjoava lähipalveluyksikkö säilytetään. Toimivat lähiterveyspalvelut houkuttelevat alueelle muualta muuttavia lapsiperheitä ja alueella jo asuvat kuntalaiset saadaan pysymään täällä.