Joensuun musiikki- ja kulttuuritalo Ystävyydenpuistoon

Allekirjoitukset, joissa on kommentti mukana

#5

Faktaa 👍

Teija Anttila (Joensuu, 30.08.2020)

#28

Saatasko Joensuun kulttuuri vihdoinkin kuntoon?

Johanna Leppänen (Joensuu, 30.08.2020)

#49

Joskus kannattaisi päätöksiä tehdessä kuunnella niitä, jotka käyttökohteen tarpeet ja toiminnot tietää paremmin, kuin ne jotka nuijivat päätöksiä pöytiin norsunluutorneistaan. Eli tehkääpä nyt järkevästi ja kuunnelkaa musiikin ammattilaisia.

Paula Rautiainen-Jyrinki (Kajaani, 30.08.2020)

#53

Kuunnelkaa tässä asiassa ennen kaikkea musiikin, taiteen ja kulttuurin ammattilaisia ja sitten vasta rahoitusihmisiä ja teknokraatteja. Kaikkea ei pidä tehdä pelkästään taloudelliset näkökohdat etusijalla. Se kostautuu todennäköisesti myöhemmin.

Vapaudenpuisto on paras ja avara paikka komealle uudisrakennukselle jossa sen arkkitehtuuri tulee hyvin esille ja näkyy kauas.

Ismo Homanen (Joensuu, 30.08.2020)

#58

Tää ois tosi hyvä juttu Joensuun kulttuuritoiminnalle!!

Neemi Sinkko (Joensuu, 30.08.2020)

#76

Kuunnelkaa ammatilaismuusikoiden mielipiteitä sillä he tietävät paremmin!

Mico Jyrinki (Kajaani, 30.08.2020)

#83

Ei ahdasta musiikkitaloa jo valmiiksi sisäilmaongelmaiseen kiinteistöön.

Antti Räsänen (Joensuu, 30.08.2020)

#104

Mitä kaupungin kulttuuri tarvitsee? Miten pystytte siihen vastaamaan?Näettekö tai tiedättekö kulttuurin potentiaalin? Miten kerrotte, että Joensuu oikeasti on kulttuurikaupunki? Miten siitä voisi tehdä vahvemman vetovoimatekijän?Oletteko oikeasti ottaneet selvää?Pystytkö tarvittaessa muuttamaan ääneen sanomaasi mielipidettä? Minkälainen Kulttuuritalo olisi näihin paras?

Tero Sarkkinen (Joensuu, 30.08.2020)

#107

Tehkää viisas päätös ja ajatelkaa tulevaisuutta pitkälle .Joensuun Ystävyyden puisto olisi mainio ja houkutteleva paikka näin ulkopaikkakuntalaisen silmin tulla konsertteihin ja ooppera esityksiin .Kiitos jo etukäteen.

Riitta-Liisa Hakala (Rauma, 30.08.2020)

#109

Kiteesalikin on isompi näyttämöltään ja sinne mahtuu 270 henkeä. Mutta ilmeisesti Joensuussa on tapana rakentaa sutta ja sekundaa, jota voi sitten jälkeen päin ihmetellä ja korjata. Kai otatte saman firman tekemään mikä teki myös torilavan? Ja jos carelia-sali on akustiikaltaan luokkaa venevaja, niin tuo nyt suunniteltu kötöstys on varmaan pahempi kun siilaisen paloaseman autohalli.

Joonas Tarkkonen (Kitee, 30.08.2020)

#113

Vain Ystävyydenpuistoon rakennetulla Musiikkitalolla on kantava ja tuottava hyöty Joensuun taloudelle sekä Joensuun kulttuurin tulevaisuudelle.

Kukaan itseään kunnioittava artisti tai orkestesteri, jossa on 10+ jäsentä ei suostu esiintymään lavalla, jonka syvyys on vain 7m. Carelicumiin rakennettavan Musiikkitalon resurssit menevät hukkaan.

Pauli Pekkarinen (Joensuu, 30.08.2020)

#116

Hei,

Olen asunut Joensuussa koko ikäni. Olen 29- vuotias musiikkialan yrittäjä, ja opiskellut musiikkia Joensuun musiikkiopistossa ja AMK:ssa. Nykyisin opetan konservatoriossa, JYK:ssä, kansalaisopistossa sekä yksityisesti.

Esiinnyn säännöllisesti erilaisissa kokoonpanoissa ja työskentelen säveltäjänä ja soittajana sekä pop/jazz että klassisen musiikin parissa.

Kuten mainittu olen kuitenkin päätoimisesti musiikkialan yrittäjä. Teen tiiviisti yhteistyötä paikallisten artistien, opettajien, oppilaitosten, studioiden, äänialan yritysten ja muiden tapahtumayrittäjien kanssa. Tunnen äärimmäisen hyvin musiikkialan ansaintamallit, esiintymis/opetus/harjoitus -tilojen tekniset vaatimukset, sekä kaiken kulissien takana tapahtuvan työn ja alan koukerot. Olen saanut koulutusta myös akustiikasta. Ymmärrän erittäin hyvin musiikkitalon arvon Joensuussa, ja sudenkuopat, joita asiassa piilee.

Olisi valtava virhe suunnitella esimerkiksi "yhteinen, kaikkeen toimintaan soveltuva monitoimitila." Tällainen ratkaisu EI VOI olla toimiva. Asiaa voi verrata siihen, että samaan keittiöön laitettaisiin pikaruokala, suurtalouskeittiö ja hieno ravintola. Orkesteri vaatii täysin erilaisen akustiikan, kuin vaikkapa perinteinen kevyen musiikin yhtye. Kevyttä musiikkia varten tarvitaan ehdottomasti kiinteä äänentoisto ja pienempi klubimainen tila, jossa ei ole audiotorio-tyylistä katsomoa. Klassista musiikkia varten tarvitaan sali, kuten adressissa esitetään. Nämä ovat aivan ehdottomia asioita, joista tinkiminen olisi suuri virhe. Tulen mielelläni kertomaan asiasta lisää tarvittaessa. Mielestäni musiikkitalon yhteyteen on viisasta myös yhdistää kahvila. Tämä synnyttää entisestään lisää työtä Joensuuhun, ja kahvila on erinomainen paikka esiintyä pienemmille kokoonpanoille. Joensuu kaipaa kipeästi tällaista(kin) esiintymispaikkaa.

Paikka, joka houkuttelisi esiintymään suurempiakin artisteja, toisi todella paljon lisää työtä ja rahaa Joensuuhun ja kasvattaisi kaupungin mainetta kulttuurikaupunkina.

Konservatorion nykyinen tilanne lienee selvä. Homeongelma on ilmeinen ja on äärimmäisen vaarallista ja vastuutonta altistaa nuoret muusikot, sekä opettajat näille olosuhteille. Konservatorio ja musiikkiopisto ovat koko kaupungin hyvinvoinnin kannalta saman veroisia kulmakiviä, kuin vaikkapa yliopisto, teatteri ja areena. Näitä varten tarvitaan luokkia, erikokoisia treenitiloja, varastoja, hallinnollisia tiloja ja runsaasti uutta kalustoa vanhentuneiden tilalle. On hyvä pitää mielessä, ettei homeelle altistuneita huonekaluja ole järkeä siirtää uusiin puhtaisiin tiloihin.

Musiikkitalo tarvitsee studion, jossa musiikkia voi äänittää. Se on aivan selvä asia. Studion rakennuskustannukset eivät ole mahdottomat. Studio olisi mielestäni hyvä suunnitella siten, että se mahdollistaa myös orkesterin äänittämisen. Tämäkin voisi tuoda Joensuun kaupunginorkesterille paljon lisää työtä. Kaupunginorkesteri voisi saada jopa kymmeniä tuhansia euroja tuloja per toimeksianto.

Lisäksi musiikkitalo on oivallinen paikka kerätä siipiensä alle esimerkiksi musiikkialan yrittäjiä, jotka ovat jatkuvasti vailla sopivia toimitiloja. Opettajia, musiikkiterapeutteja, säveltäjiä, tuottajia, ammattiyhtyeitä, erikoisosaajia. Joennsuun Popmuusikot ry? Kaupunki saisi täten myös vuokratuloja. Kaikki hyötyvät.

Sijainnin puolesta ystävyyden puisto on hyvä ratkaisu. Ajatus tällaisesta rakennuksesta Carelicumissa on täysin absurdi ja vailla mitään mahdollisuuksia onnistua. En usko, että kukaan Joensuulainen haluaa keskeneräistä, eikä mihinkään kunnolla soveltuvaa paikkaa.

Pyydän nöyrästi harkitsemaan näitä asioita päätöksessä.

Tommi Ilonen (Joensuu, 30.08.2020)

#134

Olen sekä opiskellut että opettanut musiikkia Joensuussa, joten laadukkaiden esiintymis-, opetus- ja harjoittelutilojen puute kaupungissa on minulle tuttu asia. Kun musiikkitalo nyt kerran rakennetaan, olisi äärettömän lyhytnäköistä ja typerää tehdä siitä heti kättelyssä riittämätön.

Joonas Ojajärvi (Helsinki, 31.08.2020)

#143

Allekirjoitan tämän joensuulaisena veronmaksajana. Haluan että Joensuun rahat käytetään järkevästi enkä voi hyväksyä, että tehtäisiin lähtökohtaisesti huono miljoonaluokan investointi.

Allekirjoitan tämän myös joensuulaisen tanssin edustajana sillä suunniteltu liian pieni näyttämö sulkisi kokonaan pois joensuulaisten tanssikoulujen oppilasnäytökset. Joensuussa on säännöllisesti harrastajia noin 1200 useassa eri tanssikoulussa. Tällä hetkellä Joensuussa ei ole sopivaa näyttämöä tanssikoulujen näytöksille. Riittävä lavan koko ja erityisesti adressissa mainittu riittävä syvyys on kriittinen myös tanssinäytöksille.

Kalle Pulkkinen (Joensuu, 31.08.2020)

#147

Musiikkitalon ainoa järkevä sijoituspaikka on Ystävyydenpuisto, jossa talo palvelee parhaiten myös Joensuun konservatorion ja Itä-Suomen yliopiston tarpeita.

Raija Pesonen (Joensuu, 31.08.2020)

#157

Tehdään mieluummin kerralla hyvä kuin välttävä ratkaisu. Toimivat tilat myös tuottavat laadukkaampaa sisältöä antamalla tekijöille tarpeelliset puitteet kulttuurin tekemiselle.

Rebekka Villanen (Joensuu, 31.08.2020)

#158

Kirjoituksen asia ovat hyvin perusteltuja. Kaupungin kehittäminen vaatii vetovoimatekijöitä.

Juhani Passwi (Kauhava, 31.08.2020)

#164

Kulttuurialan aktiivisena toimijana en näe lainkaan järkevänä tämänhetkisiä suunnitelmia. Suomessa on jo liikaa kulttuurtiloja joihin on investoitu suuria summia rahaa, mutta suunnitelmissa ei ole kuultu tilojen potentiaalisia käyttäjiä jolloin tiloja ei saada vastaamaan toimijoiden tarpeita. Joensuu olkoon uusi parempi esimerkki jossa kulttuurialan tilat saadaan vastaamaan käyttäjien tarpeita!

Jonna Kuittinen (Joensuu , 31.08.2020)

#165

Tässä adressissa on liian hyvät perustelut, ettei niitä voi noin vaan sivuuttaa. Vanhat Carelicumin tilat eivät ole terveet ja aiheuttavat oireilua jo nyt.

Sanna Joronen (Joensuu, 31.08.2020)

#177

Kulttuuri ennen kaikkea

Janne Ojajärvi (Helsinki, 31.08.2020)

#180

Ystävyydenpuisto on "turha". Miksi Joensuusta pitää kaataa musiikki? Kokeilkaa olla muusikon roolissa ja olkaa mukana "muusikkona" harjoituksissa, niin ymmärrätte miten tärkeää on tila.

Maria Sorsa (Joensuu, 31.08.2020)

#185

Kiva puisto mutta ei hirveästi käyttäjiä.

Muusikot saisivat hyvän esiintymistilan ja eripuolilta maailmaa sekä tietysti Suomesta voitaisiin saada esiintyjiä , joista nuoriso ja vanhemmatkin kuuntelijat pääsisivät nauttimaan.

Aapo Sinkkonen (Joensuu, 31.08.2020)

#189

Nyt rakennetaan Joensuun tulevaisuutta! Ei tehdä sellaista musiikkitaloa, jota joudutaan heti laajentamaan tai josta joudutaan toteamaan, että rakennuksessa on toiminnan sisältöjen kannalta merkittäviä puutteita. Musiikkitalon tulee olla riitävän suuri, jotta se mahdollistaa isojen orkesterien vierailut ja laajat oopperaproduktiot.
Olen samaa mieltä myös siinä, että suuret arkkitehtonisesti upeat rakennukset luovat kuvan tulevaisuutta rakentavasta ja mielenkiintoisesta kaupungista. Musiikkitalo on kaupunkilaisten ylpeyden aihe, toivottavasti!

Eini Annukka Perälä (TOHMAJÄRVI, 31.08.2020)

#196

Nyt jos koskaan on aika tehdä viisaita päätöksiä!

Kristiina Isaksson (Joensuu, 31.08.2020)



Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…