Solidaarisuusadressi Kreikan natsien vainoja vastaan

EEK: natsien käynnistämä oikeusjuttu hylättävä

- Natsien syytteet hylättävä

- EEK:n pääsihteeri Savas Michaelin ja entisen teknillisen korkeakoulun rehtori Konstantinos Moutzourisin vainot lopetettava

Natsijärjestö "Kultainen aamunkoitto" Agios Paneleimonin aukiolla aiheuttamiensa väkivaltaisuuksien jälkeen vuonna 2009 nosti syytteet koko Kreikan vasemmistoa, eri kollektiiveja ja aktivisteja sekä Savas Michael-Matsasta vastaan. Syytteet koskivat EEK:n Nea Prooptiki -lehdessäkin julkaistua lentolehtistä, jossa heitä heidän omasta mielestään panetellaan ja kehotetaan väkivaltaan, vihaan ja rauhan rikkomiseen.

Myöhemmin joulukuussa 2012 Savas Michaelin pidettyä puheiden sarjan fasismin vastaisissa tilaisuuksissa, natsit julkaisivat verkossa iljettävän kunnianloukkaus jutun. Siinä oli EEK:n sihteerin kuvia ja fasistinen vetoomus "Murskatkaa juutalainen mato". Hieman aikaisemmin marraskuussa 2012 valtakunnan yleissyyttäjä otti vastaan natsien kantelun ja pyysi poliisia tutkimaan tapausta. Nyt kesäkuussa 2013 pitkästä nimilistasta oikeudenkäynnin eteen on valittu Savas Michaelin ja Konstandinos Moutzourin nimet. Viimeisen rikos oli se, että salli vaihtoehtoverkko Athens Indymedian toimimaan polyteknisen koulun portaalien kautta. Oikeusistunto toteutuu Ateenassa 3. syyskuuta 2013 klo 09:00.

Tuomitsemme jyrkästi noitavainoja, joihin osallistuu natsien lisäksi myös Kreikan viranomaiset, ja vaadimme Savas Michaelin ja Konstantinos Moutzourisin sekä muiden antifasistien vainojen lopettamista.