Ei soranottolupaa Karkkilan Hajakan Ritanummelle

Hajakanmaan yhteismetsän osakaskunta hakee soranottolupaa Karkkilan kaupungin Hajakan Ritanummen alueelle. Alueelle ei ole aiemmin myönnetty maa-aineslupia.

Alue on II-luokan pohjavesialuetta. Suunniteltu kuljetustiheys olisi 13-32 rekka-autoa Siikalan ja Hajakan paikallisteitä pitkin. Hajakantie on kapea ja mutkainen sekä huonokuntoinen hiekkatie. Nykyisilläkin liikennemäärillä tiellä on vaarallinen liikkua.

Hajakan alueella on huomattava määrä vapaa-ajanasutusta.

Maa-aineksen ottotoiminta estää alueen monipuolisen ja ympärivuotisen virkistyskäytön. Ritanummen harjualue antaa erinomaiset mahdollisuudet hiljaisessa ja koskemattomassa luonnossa liikkumiseen jokamiehenoikeudella. Ritanummen lukot reuna-alueineen on Karkkilan alueella ainutlaatuinen jääkautinen luonnon-muodostelma, joka tulee säilyttää koskemattomana alueen nykyisille ja tuleville asukkaille sekä eläimille.

Me allekirjoittaneet VAADIMME SORANOTTOLUVAN HYLKÄÄMISTÄ!

13.3.2010

MAA-AINESLUPAHAKEMUKSEN TIEDOKSIANTOKUULUTUS

Karkkilan kaupungin ympäristölautakunnalle on jätetty maa-ainesten ottamislupahakemus.

Hajakanmaan Yhteismetsän Osakaskunta hakee lupaa maa-ainesten (hiekka ja sora) ottamiseen Karkkilan kaupungin Tuorilan kylässä kiinteistölle Hajakka 1:0.  Suunnitellulla ottoalueella on ollut vain vähäistä ottotoimintaa sekä alueelle ole aiemmin myönnetty maa-aineslupia.  Hakemuksen mukaan ottamisaika on 10 vuotta ja kokonaisottomäärä 900 000 m3.  Ottamisalueen pinta-ala on 10,6 ha.

Hakemusasiakirjat liitteineen ovat nähtävillä 3.3.-2.4.2010 Karkkilan kaupungintalon palvelupiste Serverissä arkisin klo 9.00-15.00, osoitteessa Valtatie 26 B, Karkkila. Asiaa koskevat muistutukset on jätettävä 2.4.2010 klo 15.00 mennessä Karkkilan kaupungin ympäristötoimelle.

18.8.2010

Hajakanmaan Yhteismetsän Osakaskunta on "täydentänyt" maa-ainesten ottamislupahakemusta mm. luontoselvityksellä ja pohjavesitiedoilla.

Hakemusasiakirjat liitteineen ovat nähtävillä 16.8-15.9.2010 Karkkilan kaupungintalon palvelupiste Serverissä arkisin klo 9.00-15.00, osoitteessa Valtatie 26 B, Karkkila.

Asiaa koskevat muistutukset on jätettävä 15.9.2010 klo 15.00 mennessä Karkkilan kaupungin ympäristötoimelle.

Tässä linkki asian tiimoilta

HYVÄT KANSALAISET, tätä kirjoittaessa on aurinkoinen elokuun iltapäivä, rikkumaton rauha, luonnon koskemattomuus ja hiljaisuus!

Nyt on jälleen aika tarttua toimeen Karkkilan kaupungin Hajakan kylän kauniin ja jylhän Ritanummen pelastamiseksi.

Joudumme tekemään lisämuistutuksen, jonka liitteeksi laitamme nämä nettisivut sekä nettinimilistat.

Ota kantaa asian tiimoilta ja auta meitä Hajakkalaisia erittäin piinallisessa asiassa!

Anu Brofeldt-Ahonen    Ota yhteyttä adressin tekijään