Suomen jäykkä työlainsäädäntö lopetettava

Yrittäjänä olen kantapään kautta joutunut kokemaan suomen jumalattoman jäykän työlainsäädännön.

Minulla on pieni yritys, työllistämme ainoastaan 4 henkilöä. Meillä on yksi 8 vuotta yrityksen palveluksessa ollut henkilö

"sairastunut" ja ollut koko vuoden 2016 sairaana. Sairaustodistukset 3+3+6 kuukautta kaikki eri syistä.

Sairausaikana hän on hakeutunut toisiin töihin, mutta jättänyt irtisanomatta itsensä, siis ollut meille sairaana mutta todellisuudessa ollut töissä toisessa yrityksessä. Me emme ole pystyneet ottamaan hänen tilalleen uutta työntekijää.

Hän on käyttäytymisellään aiheuttanut pienelle yrityksellemme paljon ongelmia ja harmia, hän ei ole koskaan, kertaakaan informoinut meitä tilanteestaan. Meillä yrityksenä ei ole ollut mitään mahdollisuutta irtisanoa häntä ja ottaa uutta henkilöä töihin.

Hänen tilallaan aikaisemmin ruuhka-apulaisena toiminut henkilö on ollut koko ajan halukas tulemaan töihin, mutta me emme pysty palkkaamaan, koska emme voi irtisanoa vakituista sairasta työntekijäämme.

Olen ollut yhteydessä useisiin tahoihin, kukaan ei ymmärrä tätä tilannetta lainkaan, heistä tämä tuntuu uskomattomalta. Työnantajana en pysty mitenkään irtisanomaan henkilöä jos irtisanomme, joudumme (jos hän riitauttaa) oikeuteen ja maksamaan vähintään vuoden palkan.

Hän on henkilö joka osaa lähes ulkoa AY-säännöstön, tietää kaiken miten pystyy joka instanssista hakemaan rahaa ja tietää tarkalleen, että häntä ei voida irtisanoa ja jos irtisanottaisiin hänellä olisi 9 kuukauden takaisinotto oikeus jota hän ei melko varmasti kuitenkaan käyttäisi.

Siis koko pienen yrityksen tämänhetkinen toiminta ja tulevaisuus on lähes tämän ihmisen käsissä.

No onneksi hän teki heti alkuvuodesta yhden huomattavan virheen, ilmeisesti tietämättään. Me reagoimme heti ja pääsimme hänestä eroon sillä seurauksella, että hänelle tuli erittäin negatiivinen paperi ja sen johdosta ilmeisesti menetti paljon tukia. Nyt hän oli ollut yhteydessä liittoonsa toivoen apua, mutta ilmeisesti liitosta oli suoraan kerrottu että tilanne tämän hänen virheensä johdosta on toivoton hänelle ja että liitto ainoastaan ohjeistaa häntä sovinnolla olemaan yhteydessä työnantajaansa ja erityisesti ilmoittaa, että hänellä "ei ole mitään vaatimuksia".

Me taas emme voi annettua paperia mitenkään muuttaa hänen toivomuksensa mukaisesti, koska silloin olisi kyseessä meidän puolesta petos.

Siis voiko tämä koko suomen touhu olla näin jäykkää yrittäjää kohtaan??

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että jäykkis voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…