Suomiehen koulun lakkautukselle EI!

Tämä sama kirjoitus on lähetetty myös Nurmijärven uutisiin, Aamupostiin sekä Helsingin sanomiin. Asia on nyt kuitenkin sillä lailla, että koulu, jossa olen käynyt viimeiset (tällä hetkellä) viisi vuotta, on jälleen kerran lopetusuhan alla, ja nyt ollaan jo ns. hävitty tämä. Koulu, joka on siis nimeltään Suomiehen koulu, on toiminut jo moniamoniamonia kymmeniä vuosia, ja viimeisinkin (muutama viikko sitten vaihtunut) keittäjämmekin työskenteli täällä lähemmäs neljääkymmentä vuotta.

Nyt kuitenkin tänään (18.12.) on tullut tietouteen, että meidän suloinen ja kaikin puolin loistava pikkukoulumme lakkautetaan ensi syksyyn mennessä. Sen mitä itse ymmärsin, oli sivistyslautakunta jo vähän ollut sitä mieltä, että jos nyt kuitenkin annettaisiin koulun olla rauhassa, mutta sitten kaiken pahan alku ja juuri, eli kunnanjohtajamme Kimmo Behm, diktaattorin elkein tuli ja jyräsi kaikki, ja nyt on siis selvää että se on loppu nyt. Suomiehen kyläkoulun tarina alkaa olla loppumaisillaan, eikä mitään taida olla tehtävissä.
Sitä mieltä on myös oltu, että lapset kärsivät täällä, tilat eivät sovellu opettamiseen tms., eikä oppilaita ole tarpeeksi. Okei, onhan meitä tälläkin hetkellä vain kaksikymmentäkolme oppilasta, ja ensi vuonna vielä vähemmän, mutta ei meitä voi edes olla "tarpeeksi" montaa, jos kaikki koulunsa aloittavat tupataan Nukarille?

Meidän koulussamme on jo vuosia ollut loistava ilmapiiri ja yhteishenki, ja ketään ei jätetä ulkopuolelle iän, värin taikka sukupuolen takia. Meillä kaikki tuntevat toisensa, joka on sinänsä etu kyläkouluissa. Me olemme kuin suuri sisarkunta, jossa kaikki välittävät toisistaan, eikä kukaan jää yksin. Meidän koulussamme on saatu loistavaa ruokaa jo vuosikaudet, ja oppilaat ovat saaneet esittää ruokatoivomuksia jne. Meidän koulussamme on tietokoneita riittävästi sekä Smart Board, joten ei meidänkään koulumme kovinkaan alkeellinen ole, kun vertaa muihin kouluihin. On siis suoraan sanottuna väärin, että meidän kouluamme arvostellaan ja se lakkautetaan,  vaikka Aleksis Kiven päivän viettämiseen menee lähes enemmän rahaa, kuin meidän kouluumme kokonaisessa vuodessa!! Ja nyt jos arvon Kimmo Behm, tai joku muu lakkauttamispäätöksen kannattajista luette tätä, sanon vain sen että suksikaa nyt jorpakkoon. Te ette ole viettäneet kokonaista päivääkään meidän koulussamme, ja silti näytätte tietävän kaiken paremmin, kuin esim. monia vuosia täällä työskennelleet?
Ja Nukarilleko meidän sisaruksemme, ystävämme ja sukulaisemme pistetään? Nukari on homeessa, ja sen tietävät kaikki. Ja jos olisin vielä yhtä vuosiluokkaa alempana, niin minulle olisi lähes mahdotonta koulunkäynti Nukarissa, (jos sinne siirtyisimme) sillä astmaatikkona en ole pystynyt olemaan homeisessa rakennuksessa pienestä lähtien.

Ja jos jotain jää vielä kiinnostamaan, niin minä, nimeltäni Reetta, käyn Suomiehen kyläkoulussa kuudennetta luokkaa, ja minulla on kaksi alle kouluikäistä sisarusta, joiden toivoisin pystyvän käymään ala-asteen Suomiehessä. Ja jos Kimmo Behmiä kiinnostaa, niin voimme pitää ihan omakohtaisen esittelykierroksen koulussamme, oppilaiden toimesta. Harmiksi me oppilaat emme pääse ilmaisemaan kasvokkain teille mielipiteitänne päätöksistänne, mutta sen voin sanoa, että jokaikinen täällä on valmis puolustamaan omaa kouluaan. Ettäs tiedätte, Kimmo Behm.

Pieni pyyntö siis vain, auttakaa meitä pitämään kyläkoulumme!!