Takajärven koulun ja -alueen puolesta

Toimitaanko Kemissä vastuullisesti, kestävää kehitystä ja kemiläisten hyvinvointia ajatellen?

Olemme erittäin huolissamme Takajärven alueen nykyisistä ja tulevista koululaista sekä koko Takajärven alueen elinvoimaisuudesta. On kyse isosta väestömäärästä.

Takajärven lapset ja koulun henkilökunta on siirtynyt ojasta allikkoon väistötilojen suhteen, Hepolan koulussa on todettu pikaisella tutkimuksella kosteusvaurioita ja siellä työskennellään EDELLEEN kosteusvaurioisessa koulussa. Toki siellä on myös Hepolan väki samassa tilanteessa.  Emme voi sallia enää enempää lastemme, emmekä kaupungin työntekijöiden, altistua sisäilmaongelmien takia. Lapsille on annettava mahdollisuus turvalliseen ja terveelliseen oppimisympäristöön omalla lähialueellaan.

Takajärven koulun kirjoilla on tällähetkellä n.220 oppilasta, koulun toimiessa väistötiloissa Hepolassa. Lapset kulkevat busseilla Takajärven, Syväkankaan, Haukkarin, Ritikan ja Kittilänjärven alueelta.

Onko näin massiiviset bussikuljetukset, kustannusten lisäksi, järkevää kohdistua PIENIIN ala-asteen oppilaihin jo lasten turvallisuuden vuoksi??

Ylitäysissä busseissa osa lapsista ei mahdu istumaan vaan joutuvat seisomaan, jolloin vaaratilanteitakin on sattunut. Bussipysäkeillä (joista iso osa pelkkiä tolppia autoteiden varrella) on kymmeniä lapsia. Sielläkin on ollut useita läheltä piti- tilanteita.  Pienet lapset stressaantuvat päivittäin kaoottisista bussimatkoista.

Olemme kovin huolissamme Takajärvestä myös alueen elinvoimaisuuden puolesta ilman uutta koulua.

Takajärven alue on koko Kemin kaupungille merkittävä; hyvät kuntoreitit, uimaranta, uusi lähiliikuntapaikka, vilkas nuorisotila ja päiväkoti. Nyt puuttuu koulu. Takajärven koulun merkitys on suuri alueen elinvoimaisuudelle. Turvallinen lähikoulu ala-asteelaisille lisää asuinalueelle muuttoa. Takajärven koulun sijainti olisi ideaalinen Takajärvellä niin päiväkodin, nuorisotilan kuin vanhainkotienkin vuoksi alueellisen yhteistyön kannalta. Lisäksi pienempi yksikkö on turvallisempi ja stressittömämpi oppimisympäristö kuin usean sadan oppilaan massakoulu.

Uuden koulun liikuntasali toisi koko Kemin kaupungille helpotusta liikuntavuorojen merkeissä. Ja tähän kuntalaisille on myönteisenä Takajärven upeat ulkoilumaastot ja Takajärven uimaranta. Syväkankaan ja Kivikon koulu ovat tupaten täynnä. Takajärven alueelle uusi koulu rauhoittaisi tätä painetta, pienet ala-asteelaiset tarvitsevat LÄHIkoulua. Emme voi myöskään sallia Takajärven alueen kehittymisen kuolla ja alueen ränsistyä. Asuinalueen vetovoimaisuus katoaa ilman uutta koulua. Olemme erittäin huolissamme. Koko Kemin kaupungin kehittymisen kannalta Takajärven alueelle uusi koulu on merkittävä.

Esim.ammattiopisto Lappialla on alueellista rakennusosaamista..ja Kemi on puurakentamisen hankkeessa? Onko mahdollista rakentaa muuttuviin tilanteisiin nykyaikaista modulikoulua? Paikallisella vastuullisella osaamisella? Siinä olisi mahdollisuutta muutoksiin.

Ehdotamme Kemin kouluverkkoon seuraavaa:

1-9 asteinen koulu Syväkankaalle +eskarit
1-9 asteinen koulu Karihaaraan + eskarit
1-9 asteinen koulu keskustaan +eskarit

1-5 asteinen koulu Kivikolla + eskarit
1-5 asteinen koulu Takajärvelle + eskarit (liikuntasali tulisi palvelemaan koko kaupungin pulaa liikuntapaikoista)
1-5 asteinen koulu Hepolassa + eskarit (Hepolassa myös päiväkoti ja nuorisotila)
Näin koko kaupunki säilyy tasapuolisesti elinvoimasena ja muuttohalukkuus alueille säilyy.

Kemin kaupungin on ajateltava  koko kaupungin hyvinvointia. Peräänkuulutamme vastuun ottamista ja kestävää ratkaisua kouluverkkoasiaan.

Vetoamme teihin kaikin voimimme uudelleen rakennettavan Takajärven lähikoulun puolesta!

Allekirjoittaneena: Takajärven koulun vanhempainyhdistys ry.n hallitus

Takajärven koulun vanhempainyhdistys ry    Ota yhteyttä adressin tekijään