Turun opiskelijaterveydenhuoltoon palkattava psykologi

Turun kaupungin mielenterveyspalveluiden kysynnän ja tarjonnan välinen kuilu on vuosi vuodelta kasvanut. Kymmeneen vuoteen Turussa ei ole myönnetty uusia psykologin vakansseja, vaan henkilöstöresurssit ovat pysyneet samana. Opiskelijaterveydenhuoltoon ei psykologeja ole resurssoitu lainkaan, vaikka korkeakouluopiskelijoiden sosiaalinen ja psyykkinen hyvinvointi on vastaavana aikana huomattavasti laskenut. Tästä kertovat muun muassa opiskelijoiden kokemukset yksinäisyystä, masennuksesta, stressistä ja yleisen elämänhallinnan menetyksestä.

Viimeisimmän kunnallispoliittisen opiskelijakyselyn (2010) tuloksista ilmenee, että vain 34 prosenttia opiskelijoista on tyytyväisiä mielenterveyspalveluiden saatavuuteen Turussa. Usein opiskelija voi joutua odottamaan terveydenhuollon ensi kontaktistaan jopa kolme kuukautta ennen kuin saa ajan psykiatriselle poliklinikalle tai psykologiyksikköön.

Opiskelijaterveydenhuolto, Hämeenkatu 10, tarvitsee psykologia. Opiskelijoiden mielenterveysongelmat ovat todellisia ja akuutteja. Tämän hetken resursseilla, neljällä psykologiyksikön psykologilla, on hyvin vaikea saada aikaan toivottuja tuloksia mielenterveyspalveluiden puolella. Turun kaupungin tuleekin ensi tilassa perustaa uusi psykologin vakanssi ja laittaa se hakuun. Uuden psykologin tulee olla osa Hämeenkatu 10:ssä sijaisevaa opiskelijaterveydenhuollon työryhmää.

Klyftan mellan efterfrågan och utbud av Åbo stads mentalvårdstjänster ökar från år till år. Under tio år har personalresurserna förblivit de samma i Åbo, ingen ny psykologvakans har beviljats. Studerandehälsovården har ingen egen psykologtjänst fastän det sociala och psykologiska välbefinnande kraftigt försämras bland Åbos studerande. Studerande upplever och har erfarenhet av ensamhet, depression, stress och svårigheter att klara av den vardagliga situationen.

Från den senaste kommunalpolitiska enkäten framkommer att endast 34 % av studerande är nöjda med de tillgängliga mentalvårdstjänsterna. Ofta kan en studerande hamna att vänta upp till tre månader från sin första kontakt med hälsovården på att få tid på psykiatriska polikliniken eller psykologienheten.

Studerandehälsovården, Tavastgatan 10, behöver en psykolog. Studerandes mentalhälsoproblem är verkliga och akuta.  Med resurserna i dagens läge, fyra psykologenhetens psykologer, är det väldigt svårt att nå önskade resultat på mentalhälsovårds sidan. Åbo stad bör i första hand grunda en ny psykologisk vakans. Den nya psykologen bör vara en del av studerandehälsovården på Tavastgatan 10.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

The need of mental health care is increasing in Turku but in the last ten years, staffing has remained the same in Turku, no new psychologist vacancy has been granted. Student Health Service does not have a psychologist of their own. Students experience loneliness, depression, stress and may have difficultíes coping with their everyday situation.

Only 34% of the students in Turku are satisfied with the available mental health services according to
the local government survey 2010. A student have to wait up to three months from their first contact with the health care centre to get an appointment to the psychiatric outpatient clinic or psychology unit.

Student Health Service, Hämeenkatu 10, needs a psychologist. Students' mental health problems are real and urgent. With todays resources, four psychologists in the mental care unit, it is very difficult to tend to everyone. Turku should grant a new psychological vacancy. The new psychologist is to
be a part of student health unit at Hämeenkatu 10th

Emmi Lehtinen,hallituksen puheenjohtaja, Turun ammattikorkeakoulun opiskelijakunta – TUO Henrika Ö    Ota yhteyttä adressin tekijään