Tyrnävä-Tupos välille katuvalaistus ja pyörätie

Tyrnävältä Tupokseen johtavalle tielle katuvalaistus ja kevyen liikenteen väylä!

Tie Tyrnävältä moottoritielle  E 75 Limingan Tupokseen (tiellä numero 8240)  ei vastaa nykyisellään Oulun alueen yleistä liikenneturvallisuuden tasoa ilman valaistusta ja kevyen liikenteen väylää.   Ajoneuvojen liikennemäärän kasvu on lisääntynyt rajusti Tyrnävän kunnan kasvun myötä.  Pilkkopimeällä tiellä liikkuminen jalan tai pyöräillen autojen ajoradalla on hengenvaarallista varsinkin pimeinä vuodenaikoina!  Kevyen liikenteen väylä täytyy sallia myös mopoliikenteen käyttöön, jotta mm. nuoret pystyvät liikkumaan turvallisesti.

Kyseisen tieosuuden kunnostuksesta  ja ylläpidosta vastaa  Suomen valtio (ELY-keskus).  Kummallista on, että tälle tieosuudelle ei ole vieläkään saatu näitä parannustoimia, vaikka Oulun seudulla on huomattavasti vähempiliikenteisiä  tieosuuksia, joille kyseiset korjaustoimet on tehty jo aikoja sitten!  Liikenneturvallisuuden parantumisen lisäksi  hankkeella tulisi olemaan alueellisesti työllistävä vaikutus.

Katuvalaistuksen ja kevyen liikenteen väylän rakentamisella nostetaan myös Tyrnävän imagoa nykyaikaisena ja puoleensavetävänä kuntana.   Runsaan muuttolintukannan houkuttelemat lintubongaritkin pystyisivät tarkkailemaan lintuja hyödyntäen turvallisia pyöräteitä tarvitsematta pysäköidä kapealle ja vaaralliselle Tupostielle.

Uutena tyrnäväläisenä ja autoilevana työmatkalaisena toivon todella, että parannusta asiaan tulee!