Vaasan kielikylpyluokkien ryhmäkokojen säilyttäminen nykyisenä

Vaasan kaupunki                                                Vetoomus                          18.3.15

Varhaiskasvatus-

ja perusopetuslautakunta

Kielikylpyoppilaiden vanhemmat

Tausta

Vaasan alueen paikallislehti Pohjalainen on kirjoittanut joitakin artikkeleita kaupungin säästötavoitteista ja niiden kohdistamisesta kielikylpyopetukseen. Liikkeellä on myös erilaisia huhuja koskien kielikylpyopetuksen 2011 laajennettua kolmatta rinnakkaista luokkaa ja tähän liittyvien aiemmin virallisesti sovittujen toimintasuunnitelmien yksipuolista muuttamista. Syntyneiden uhkakuvien vuoksi kielikylpyoppilaiden vanhemmat lähestyvät Varhaiskasvatus- ja  perusopetuslautakuntaa sen puolesta, että aiemmin sovitut asiat toteutetaan kuten on päätetty (viitaten kokouspöytäkirjaan VAPEOPLA 15.12.2010).

Ryhmäkoko

Opetus- ja kulttuuriministeriö julisti opetuksen järjestäjien haettavaksi valtion erityisavustuksen perusopetuksen opetusryhmien pienentämiseen vuodelle 2015-2016. Pöytäkirjan VAPEOPLA:11.2.2015 mukaan Vaasa kaupungin perusopetukselle on myönnetty kyseinen valtion erityisavustus. Pöytäkirjassa todetaan: ” Erityisavustuksen käyttö edellyttää, että kaupunki ei suurenna ryhmäkokoja.

Vaasan yliopiston kielikylpyasiantuntijoiden mukaan ryhmäkokoa ei tulisi kasvattaa nykyisestä. Myös Opetus- ja kulttuuriministeriön 2015 laaditun Tulevaisuuden peruskoulu -julkaisun mukaan keskikoko oli perusopetuksessa alakouluissa vuonna 2013 vuosiluokilla 1–6 keskimäärin 19,7 oppilasta. Julkaisussa suositellaan ettei ryhmäkokoja suurenneta: ” Ryhmäkokojen pienentämistä tulee jatkaa riittävällä resursoinnilla, ettei opetusryhmien koko pääse kasvamaan nykyisestä.

Edellämainittujen lausuntojen perusteella voidaan todeta ettei ryhmäkoon kasvattaminen ole lasten etujen mukaista. Lisäksi kielikylpyluokkien luokkakoon kasvattaminen huomattavasti yli valtakunnallisen keskiarvon asettaa Vaasan alueen kannalta tärkeän kielikylpyohjelman tulevaisuuden kyseenalaiseksi.

Nykyisten 2. luokan kielikylpyoppilaiden vanhemmat ovat sitoutuneet kielikylpyopetukseen kielikylpypaikkaa hakiessaan. Tämä sitoumus, VAPEOPLA:n päätös kielikylpyopetuksen laajentamisesta 2010 sekä annetut lupaukset Länsimetsän koulun siirtymisestä Keskuskouluun sellaisenaan ovat luoneet vanhemmille perusteltuja odotuksia joiden vastainen päätös olisi vastoin hyvän hallinnon oikeusperiaatteita.

Vetoomus

Edellä mainittuihin perusteluihin vedoten vaadimme, ettei kielikylpyluokkien ryhmäkokoja suurenneta ja että nykyiset varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen kielikylpyryhmien koot säilyvät.

Kunnioittavasti

Kielikylpyluokkien vanhemmat ja muut tukijat