Hallituksen valtiontuki myös Ajoksen sataman ruoppaukseen

Sipilän hallituksen päätös osoittaa rahat vain Oulun sataman syväruoppaukseen unohtaen Kemi-Tornio alue aiheuttaa selkeän kilpailun vääristymisen Oulun ja Ajoksen sataman välillä. Nykypäätöksellä Lapin tavaravirtaa pakko-ohjataan Ouluun, ja näin vaikutetaan koko maakunnan elinvoimaisuuteen heikentävästi.

Mika Riipi (Maakuntajohtaja/Lapin liitto), Timo Rautajoki (Toimitusjohtaja/Lapin kauppakamari), Jaakko Rantsi (Toimitusjohtaja/Kemin satama) ja Tero Nissinen (Kaupunginjohtaja/Kemi) ovat kirjoittaneet asiasta tarkkemman julkilausuman, jossa he vaativat myös Ajoksen sataman ruoppausta. Julkilausuma ja  Kaleva 28.4.2017

Torniolainen kansanedustaja Katri Kulmuni (kesk) vaatii Sipilän hallitukselta valmistautumista Kemin sataman syventämiseksi tässä,  ja myös Lapin Sosialidemokraattinen Piiri julkilausumassaan paheksuu Sipilän hallituksen päätöstä osoittaa rahat vain Oulun sataman syväruoppaukseen unohtaen Kemin ja Tornion tässä.

Kilpailun vääristymisen välttämiseksi vaadimme hallitukselta myös Kemin Ajoksen väylän syventämistä. Hanke voidaan toteuttaa kustannustehokkaasti Oulun väylän syventämisen yhteydessä. Kemi-Tornion meriliikenteen volyymit ovat 5 miljoonaa tonnia, joka on enemmän kuin Oulun sataman nykyiset tavaravirrat. Oheisen vaatimuksen perusteella voidaan varmistaa satamien yhtäläiset kilpailumahdollisuudet. Mikäli edellä esitettyyn vaatimukseen ei suostuta, niin mielestämme hankkeen valmistelu ja siihen liittyvä aineisto on syytä käydä läpi huolellisesti. Oleellista on selvittää, että onko viranomainen toiminut hankkeen valmistelussa asianmukaisesti ja onko hankkeen valmistelusta esitetty riittävät tiedot hallituksen päätöksenteon tueksi (lainaus Riipi et. al.)