Vantaan lastensuojelu ja perhepalvelut laitettava kuntoon

Lastensuojelu on kriisiytynyt koko Suomessa, ja erityisesti Vantaalla tilanne on erittäin paha. Vantaalla on pelkästään lastensuojelun avohuollossa asiakkaita yli 90 yhtä sosiaalityöntekijää kohti, kun suositus on 30. Työntekijät kuvaavat tilannetta tulipalojen sammuttamiseksi ja pitävät laadukkaan ja pitkäjänteisen sosiaalityön toteuttamista nykyresursseilla mahdottomuutena. Tilanteessa lasten ja perheiden etu ei millään voi toteutua.

Vaikka lastensuojelulaissa korostetaan ehkäisevän työn merkitystä, Vantaan kaupunki ei ole esittämässä lisämäärärahoja lastensuojeluun ja ennaltaehkäiseviin perhepalveluihin, vaan kaupunginhallitus on teettämässä ainoastaan selvitystä lastensuojelun tilasta. Lastensuojelun kriisiä ei voida kuitenkaan nykyisillä määrärahoilla enää ratkaista, vaan akuutti tilanne vaatii järeitä lisäpanostuksia. Ennaltaehkäiseviin perhepalveluihin kohdennettavat lisämäärärahat taas maksavat itsensä moninkertaisesti takaisin tulevaisuuden säästöinä ja kuntalaisten hyvinvointina.

Me allekirjoittaneet vaadimme, että Vantaan kaupungin budjettiin vuodelle 2015 lisätään perhepalveluiden määrärahoja riittävästi jo nyt, jotta lastensuojeluun voidaan palkata tarpeeksi työntekijöitä tilanteen helpottamiseksi ja jotta ennaltaehkäiseviin palveluihin panostamalla voidaan ehkäistä tulevaisuuden kriisejä perheissä.

Vantaan Vasemmisto    Ota yhteyttä adressin tekijään