Vastustamme Kaukaan koulun mahdollista lopettamista

1950 luvulta asti Kaukaan koulu on ollut yksi parhaista kansakouluista Lappeenrannan alueella.Rakennus on hyvin tehty,kaikki rakennukset tarvitsevat jossain vaiheessa kunnostusta,mutta esim.siinä ei ole ollut home tai muita kosteusongelmia vaan remonttia täytyy tehdä luonnollisen "kulumisen"takia.

Rakennus on Kulttuurihistoriallisesti merkittävä,suojeltu kohde,eli siitä pitää huolehtia joka tapauksessa.Nyt kasvatus ja opetustoimi sekä tilakeskus ovat oivaltaneet että nämä Kaukaan koulun noin 200 oppilasta plus opettajat ja muu henkilöstö voidaan ripotella ympäri kaupunkia ,yhtenäiskouluihin ja säästetään.

Toivotaan että päättäjät eivät antaisi koulun tilojen mennä tietoisesti huonoon kuntoon vaan remontoivat tilat koulunkäynnin jatkumisen varmistamiseksi ja ajattelisivat asioita koululaisen ja heidän vanhempien näkökulmasta. Pienten lasten koulumatkat kasvavat kohtuuttoman pitkiksi.On olemassa hyvät tilat jotka sijaitsevat hyvällä paikalla,nyt puhutaan palvelutuotannosta,kun pitäisi joskus ajatella asioita koululaisen ja oppilaiden näkökulmasta,ei säästöt ja huipputehokkuus voi olla ainoita perusteita.

1. Säilytetään koulu tulevaisuudessa , niin mihin se on alun perin rakennettukin.