VETOOMUS LISÄTILAN SAAMISEKSI RUOTSALON KYLÄN VARHAISKASVATUKSEEN, ESIOPETUKSEEN, KOULULLE SEKÄ KERHOTOIMINNALLE!

Vaadimme, että Kokkolan kaupungin päättävissä elimissä huomioidaan, että Ruotsalon kylällä on paljon lapsiperheitä ja iso määrin lapsia. Vaadimme, että lapsillamme on mahdollisuus hyvään hoitoon ja opetukseen omalla kylällä ja Ruotsalon varhaiskasvatuksessa, esiopetuksessa ja koulussa olevilla lapsilla on tarpeeksi tilaa! Ja esiopetuksessa asian- ja tarkoituksenmukaiset tilat sekä varhaiskasvatuksen/esiopetuksen henkilökunnalla kunnolliset työskentelytilat!

Ruotsalon kylä sijaitsee Lohtajan ja Marinkaisten suunnalta Kokkolaan tai Kälviälle kulkevan työmatkan varrella, joten panostus riittäviin tiloihin palvelisi tarvittaessa laajempaakin aluetta kuin Ruotsaloa. Varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja koulun henkilökunta tekee hienoa työtä. Henkilökunta on joustanut myös pitkään tilojen vähyyden vuoksi sekä käyttänyt luovuutta tilojen riittävyyden takaamiseksi esim. suunnitellut ulkoeskarin tyylistä toimintaa.

Tänä syksynä Ruotsalossa on aloittanut suuri ryhmä esikoululaisia, 18 lasta. Esiopetustilojen pienuus ja puute, turvallisuus ja sisäilman terveellisenä pysyminen näin suurelle ryhmälle huolestuttaa vanhempia kovasti. Tilojen puute huolestuttaa erityisesti päivinä tai viikkoina, jolloin sääolosuhteet ovat niin huonot, ettei lasten ole turvallista olla ulkona pitempiä jaksoja. Talvikaudella koululaiset viettävät yleensä liikuntatuntinsa sisällä liikuntasalissa, joten sekään ei ole käytettävissä. Myös työntekijöiden työhyvinvoinnin kannalta on tärkeää, että heillä on asianmukaiset tilat eikä heidän tarvitse miettiä mihin, sääolosuhteet huomioiden, lapset saadaan mahtumaan, jotta heidän hyvinvointinsa ei kärsi! Riittävät ja kunnolliset tilat vähentävät lasten sairasteluja ja vanhempien työstä poissaoloja ja työntekijöiden sairauspoissaoloja.

Tämän syksyn esikoululaiset siirtyvät vuoden päästä kouluun. Vanhempia huolestuttaa myös, miten koulun tilat riittävät myös tulevina vuosina, kun kylän lasten lukumäärä kasvaa edelleen ja ikäryhmäkoko on niin suuri, ettei luokkatiloihin mahdu yhdysluokkia. Vaadimme, että tila-asiat kartoitetaan, jotta lasten ja koululaisten oppiminen, hyvinvointi tai terveys eivät kärsi tilapuutteista!

Haluamme, että Ruotsalon kylän varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja koulun tilaresurssien kartoituksessa huomioidaan myös kylän lasten kerhotoiminnan jatkuvuus! Jos kylän kerhotoiminta loppuu tilapuutteiden vuoksi, on mahdollista, että moni lapsi jää ilman harrastusta, koska vanhempien töiden vuoksi heillä ei ole mahdollisuutta kuljettaa lapsiaan edes Kälviälle asti. Tämän vuoksi esim. 4H-kerhon toiminta kylämme alakoululaisille on tärkeää. Kerhotoiminta tuo vaihtelua koululaisten yksinäisiin iltapäiviin, mikä ehkäisee syrjäytymistä ym.

Panostus lasten hyvinvointiin maksaa itsensä takaisin tulevaisuudessa! Tämän toteavat myös Esa Iivonen, johtava asiantuntija MLL:stä ja Maria Salenius, erityisasiantuntija Suomen kuntaliitosta: " Lasten kannalta suotuisat päätökset ovat yleensä myös taloudellisesti kestävämpiä. Hyvinvoinnin ja terveyden perusta muodostuu lapsuudessa."

Toivomme tukeanne tälle tärkeälle asialle! Allekirjoita adressimme! Kiitos.

24.8.2018 Ruotsalon vanhempainyhdistyksen hallitus

Outi Hakunti, Ruotsalon vanhempainyhdistyksen hallitus, sihteeri    Ota yhteyttä adressin tekijään