Vetoomus Rauman kotihoidontuen kuntalisän säilyttämisestä

Me allekirjoittaneet vaadimme ettei Rauman kotihoidontuen kuntalisää lakkauteta.

Rauman kasvatus- ja opetuslautakunta on esittänyt että kotihoidontuen kuntalisä lopetetaan. Kuntalisää saa tällä hetkellä noin 40 raumalaista. Kuntalisän määrä on 200e/kk ja tähän asti sitä on saaneet perheet joissa on vähintään kolme alle kouluikäistä lasta ja perheen nuorin on alle 3-vuotias, sekä perheet joissa on alle 3-vuotias lapsi, perheellä on vuorohoidon tarve ja huoltaja jää kotiin hoitamaan lasta.

Pelkkä kotihoidontuki on tällä hetkellä noin 400e/kk. Kuntalisä on kotihoidontuen lisänä merkittävä rahallinen apu, jotta toinen vanhempi voi jäädä kotiin hoitamaan lapsia. Mikäli kuntalisä lakkautetaan on entistä useamman vanhemman pakko lähteä töihin ja tämä tarkoittaa tietysti hoitopaikkojen lisäämisen tarvetta. Hoitopaikkojen lisääminen ei tule kunnalle halvemmaksi kuin kuntalisän maksaminen. Lisäksi hoitopaikoista on Raumalla tällä hetkellä suuri pula. Kuntalisän lakkauttamisesta aiheutuvat haitat ovat suuremmat kuin hyödyt.