Vindkraft-initiativ - Tuulivoima-aloite

Vi kräver att Malax kommun ska avslå nuvarande anhängiga Vindkrafts planer och inte skapa nya vindkraftsprojekt nära bebyggelse. I nya projekt bör skyddsavståndet mellan vindkraftverk och bebyggelse vara minst 5 km.

Nuvarande Ribäckens, Långmossans och Takanebackens kraftverk får inte störa invånare i närtrakten. Kraftverkens funktion skall inställas på sådant sätt att de inte orsakar besvärligt buller och blinkande ljus.

Alternativt kan kommunen ersätta fastigheternas värdeminskning som skett på grund av redan byggda och kommande kraftverk. Ersättningen är 50% av husets värde och om fastighetens ägare inte vill bo kvar nära vindkraftens verkningsområdet, d.v.s. under 5 km av ett vindkraftverk och inte får sin fastighet såld inom ett år, ersätter kommunen hela fastighetens värde i helhet.

Vaadimme, että Maalahden kunta hylkää nykyiset vireillä olevat tuulivoimahankkeet eikä enää ala suunnittelemaan uusia hankkeita lähelle asutusta. Uusissa hankkeissa suojaetäisyyden tuulivoimaloiden ja asutuksen välillä on oltava vähintään 5 km.

Nykyiset Ribäckin ja Långmossan sekä rakenteilla olevat Takanebackenin voimalat eivät saa häiritä lähialueiden asukkaita. Voimaloiden toimintaa on säädettävä siten, että ne eivät aiheuta asukkaita häiritsevää melu- ja välkehaittaa.

Vaihtoehtoisesti kunta korvaa rakenteilla olevien ja jo rakennettujen tuulivoimaloiden läheisyydestä aiheutuvan kiinteistöjen arvonlaskun korvaamalla 50 % talon arvosta. Jos kiinteistön omistaja ei halua jäädä asumaan tuulivoimaloiden vaikutusalueelle (5 km säde tuulivoimalasta) eikä saa kiinteistöään myytyä vuoden sisällä myyntiin laittamisesta, korvaa kunta kiinteistön arvon kokonaisuudessaan.