YLEn lyhytaaltolähetyksiä ulkosuomalaisille jatkettava

YLE:n hallintoneuvosto päätti lakkauttaa Porin lyhyt- ja keskipitkien aaltojen lähetykset vuoden vaihteessa.

Lyhyt- ja keskipitkien aaltojen lähetykset ovat olleet erittäin tärkeä linkki Suomeen kaikille ulkosuomalaisille. YLEn päätös on tehty ilmeisesti sillä olettamuksella, että jokaisella on käytössään Internet-yhteys ja että jokainen pääsee näin käsiksi YLEn ohjelmiin tätä kautta. Näin ei kuitenkaan ole etenkään vanhemmilla sukupolvilla tai internet-yhteydettömissä paikoissa kuten laivoilla.

Liikenne- ja viestintäministeriön vastauksen mukaan Yleisradiosta annetun lain mukaisesti yhtiöstä vastaavat yhtiön hallintoelimet, jotka toimivat suoraan eduskunnan vastuulla ja valvonnassa. Eli YLEn julkisen palvelun järjestämiseen littyvistä ratkaisuista vastaavat YLEn hallintoelimet - ei liikenne- ja viestintäministeriö.

Tulen luovuttamaan tämän adressin viikolla 11 YLEn toimitusjohtaja Mikael Jungnerille, tai mikäli hän ei ole valmis ottamaan adressia vastaan, luovutan adressin kyseisellä viikolla pahvi-Jungnerille.

Sami Suomalainen
Kansanedustajaehdokas
www.samisuomalainen.fi

Lisäys 13.03.2007: Koska adressiin ei ole tullut vielä riittävästi nimiä, jatkan adressin voimassaoloaikaa 4 viikolla. Mikäli viikkoon 15 mennessä adressiin on tullut vähintään 1000 nimeä, luovutan adressin tällöin Mikael Jungnerille.