Ylilauta pois internetistä

Monelle suomalaiselle Ylilauta niminen sivusto on väkisinkin tuttu tavalla tai toisella. Sivustolla on mahdollista levittää mm. lasten, nuorten ja aikuisten naisten kuvia kaikkien nähtäväksi, pilkattavaksi ja jopa masturbointi materiaaliksi. Asia ja ilmiö on erittäin vakava, koska kyseinen toiminta saattaa ja vaikuttaa näiden ihmisten elämään ja mielenterveyteen negatiivisesti. Nettikiusaamistapauksia on tämän sivuston välityksellä vähintäänkin satoja. Ylilauta on tällä hetkellä suomalaisista alustoista ja foorumeista eniten käytetyimpiä, jossa sekä naiset ja miehet levittävät yksityishenkilöistä kuvia, solvauksia ja kunnianloukkauksia.

Vaikka lähtökohtaisesti ajattelemme niin, että jos jotain nettiin itse lataa, niin siitä on myös itse vastuussa, eikä ketään pitäisi siitä syyttää, jos kuva päätyy vääriin käsiin. Mutta päteekö sama ajatus 12- vuotiaaseen Hilmaan,(kuvitteellinen henkilö) joka lataa itsestänsä kuvan instagramiin bikineissä, joka päätyy sieltä Ylilaudan sivustolle. Miehet kuolaavaat kommentoiden tytön kuvaa tai pilkkaavat häntä levitellen kuvaa eteenpäin. Miten luulette tämän vaikuttavan 12-vuotiaan tytön mieleen. Ylilaudan ringit levittävät tämän kyseisen sivuston kautta siis myös alaikäistenkin kuvia, mikä on jo lähtökohdiltaan rikollista toimintaa. Kaikenlisäksi sivustolla käydään keskustelua ihmisistä heidän oikeilla nimillään.

Olen myös ollut mukana poliisilaitoksella todistamassa tapausta, jossa nuorta tyttöä vainottiin Ylilaudan kautta. Vainoaminen meni jo niin pahaksi, että mies kirjoitteli tarkkoja kellonaikoja ja paikkoja missä on nähnyt kyseisen tytön liikkeellä. Ja kyse oli tuolloin alle 18-vuotiaasta tytöstä.

Suuri kysymys onkin se, että MIKSI me sallimme tällaisen sivuston ylläpidon, jossa selkeästi käy mielenvikaista ja kieroutunutta porukkaa, jotka tarvitsisivat apua. Miksi sallimme kiusaamisen ja arveluttavan toiminnan. Kyseessä voi olla myös juuri sinunkin lapsesi, jota tällä hetkellä solvataan ja kuville masturboidaan kyseisellä nettisivulla. Tai sinun lapsesi, joka kiusaa ja lataa näitä kuvia tällaiselle sivustolle.

Ehdotan siis, että kyseinen sivusto lopetetaan tai vähintäänkin asettaa nollatoleranssin kiusaamisen, yksityishenkilöiden kuvien levittämisen tai arveluttaviin keskusteluihin. Toivoisin, että lakiinkin tulisi muutos, joka ei salli tällaisten sivustoiden olemmassaoloa ja että ihmiset, jotka jatkossa tällaisia tekevät saatettaisiin vastuuseen.

Allekirjoita, niin saisimme muutoksen tähän asiaan. Kiitos!