Seuraluokat jatkossakin 12-39 km:n matkoilla

Ota yhteyttä adressin tekijään

SÄÄNTÖMUUTOSEHDOTUS SRL:LLE LOMAKKEEN KAUTTA - TOIMI NOPEASTI!

2015-08-28 21:46:46

Matkaratsastusvuosi 2015 on ollut surkea - erityisesti uusien potentiaalisten harrastajien kannalta. 1-tason kilpailuja (ent. "seurakilpailut") on järjestetty ainoastaan yhdet ja nekin Levillä eli jokseenkin marginaalisen osallistujajoukon saavutettavissa. 12-29 km:n luokkia on järjestetty 2- ja 3-tason kilpailuissa (ent. "alue- ja kansalliset kilpailut), mutta tämä ei palvele lajin harrastajamäärän kasvattamista. Näissä kilpailuissa kaikkien (myös esim. 12 km:n luokassa kilpailevien) ratsujen tulee olla rokotettu SRL:n määräysten mukaisesti - jo tämä latistaa monen kiinnostuksen lähteä kokeilemaan lajia. Ennen kaikkea on käsittämätöntä, että uusien lajin harrastajien tulisi kylmiltään kilpailla samoissa kilpailuissa jopa kansallisen tason huippujen kanssa! Hieman kärjistettynä: menisitkö itse kokeilemaan keihäänheittoa samoihin kilpailuihin Tero Pitkämäen kanssa? Tuskin. Uusille lajin harrastajille on oltava "omia" kilpailuja, joihin voi lähteä kokeilemaan paineettomasti ja joissa mm. toimihenkilöt opastavat ja tukevat osallistuja tiedostaen, että kyseessä on joukkoensikertalaisia. Valitettavasti tällaisten kilpailujen järjestäminen ei ole mahdollista voimassa olevien matkaratsastussääntöjen puitteissa; 1-tason kilpailut on mahdollista järjestää ainoastaan 12-29 km:n matkoilla ja näin lyhyet matkat eivät kerää riittävästi osallistujia, jotta kilpailut pystyttäisiin järjestämään ilman taloudellista tappiota. Tarvitaan pidempiä matkoja, jotka houkuttelevat ratsukoita, joilla on jo kokemusta lyhyiltä matkoilta ja joilla kenties on tähtäimessä siirtyä 2-tasolle, jolla vaaditaan jo ratsastajalta kilpailulisenssi ja heoselta ratsun vuosimaksu. Ennen lisenssien maksamista suurin osa ratsastajista haluaisi kuitenkin ensin kokeilla pidempiä matkoja 1-tason kilpailuissa. Olisi myös tärkeää pystyä etenemään 1-tason "sisällä" eli ennen mahdollista siirtymistä 2-tasolle edetä 1-tason luokissa esim. 12-15 km -> 20-25 km -> 28-32 km -> 33-39 km. Nykyiset säännöt kannustavat jopa liian nopeaan etenemiseen lajissa - tämä on kyseenalainen linjaus hevosen hyvinvoinnin kannalta.

NYT ON MAHDOLLISUUS VAIKUTTAA JA IHAN VIRALLISTA KANAVAA PITKIN! SRL kerää sääntömuutosehdotuksia vuodelle 2016 nettilomakkeen kautta:

Sinulla ei tarvitse olla edes kokemusta lajista, riittää, että olet mahdollisesti kiinnostunut jatkossa kilpailemaan matkaratsastuksessa tai olet lajin intohimoinen kannattaja/sivustaseuraaja tms. :-) Voit valita vastaajaryhmäksi "Kilpailija". Ehdotukset jätetään nimettöminä.

MITÄ USEAMPI ALKUPERÄISEN ADRESSIN ALLEKIRJOITTANUT LÄHETTÄÄ SÄÄNTÖMUUTOSEHDOTUKSEN LINKIN KAUTTA, SITÄ PAREMPI MAHDOLLISUUS MEILLÄ ON!!! Lajikomitea suhtautui nuivasti alkuperäiseen adressiin, mutta nyt on mahdollisuus ohittaa komitea ja saada tahtomme selväksi ylemmillä tahoilla!

Voit kopioida tämän muotoilemani tekstin sääntömuutosehdotukseksi (ja lisätä perään omia kommenttejasi tms.):

§ 812. Matkaratsastusluokat ja osallistumisoikeus

"Sääntömuutosehdotus: 1-tasolla tulisi olla jatkossa mahdollista kilpailla vähintään 12-39 km:n pituisissa luokissa. Yli 32 km:n pituisissa luokissa pidettäisiin luonnollisesti nykyistenkin sääntöjen vaatima pakollinen tauko eli kilpailtava matka suoritettaisiin vähintään kahdessa osassa (välissä eläinlääkärintarkastus + pakollinen tauko). Lisäksi sääntöjä tulisi muuttaa niin, että SRL:n uuden kilpailujärjestelmän myötä tulisi myös matkaratsastuksessa mahdolliseksi saada kvaalitulos jo 1-tasolta - esim. hyväksytty tulos 1-tason kilpailuissa väh. 30 km:n matkalta (keskinopeusvaade esim. 10 km/h) vastaisi tulosta tasolta 2.1 -> tulos oikeuttaisi kvaalautumisen suoraan tasolle 2.2. Tämä lisäisi 1-tason kilpailujen osallistujamäärää ja näin ollen kilpailunjärjestäjät motivoituisivat järjestämään 1-tason kilpailuja. VUONNA 2015 JÄRJESTETÄÄN/ON JÄRJESTETTY AINOASTAAN YHDET 1-TASON KILPAILUT." (Lainaus/Marjo Iso-Jaakkola 29.8.2015)

Sisuratsukot ry