Johanna Rinne pidettävä Tiitiäisten hoitajana

Ota yhteyttä adressin tekijään

Sivistysjohtajan vastaus

2017-06-07 06:38:57
Kiitos viestistä. Olette keskustelleet Tarja Holttisen kanssa asiasta ja sen perusteella tomimimne asiassa.

Terveisin

Nina Lehtinen

Adressi toimitettu eteenpäin

2017-06-06 20:03:44
JAKELU:

Kunnanjohtaja Heidi Rämö

Sivistysjohtaja Nina Lehtinen

Kasvatus- ja opetuslautakunnan puheenjohtaja Kari Tolonen

Varhaiskasvatuspäällikkö Tarja Holttinen

Päiväkodin johtaja Raisa Vuokola

Tilannekatsaus

2017-06-01 20:38:37

Sain kaksi päivää sitten puhelun varhaiskasvatuspäällikkö Tarja Holttiselta. Hänelle oli joku vinkannut adressista ennen kun ehdin toimittaa sen eteenpäin. Hän kertoi lukeneensa adressin kommentteineen. He (en tiedä ketkä) olivat keskustelleen adressista ja tulleet siihen lopputulokseen, että adressi ei aiheuta toimenpiteitä.

Hän selitti minulle, että tällaisissa tapauksissa on otettava aina monta asiaa huomioon ja että lopulta kokonaisuus ratkaisee. On otettava huomioon ryhmäkoot, ihmisten osaamisalueet, vaihtuvuus ja näissä asioissa on myös paljon luottamuksellisia asioita (ei tosin kuulemma tässä tapauksessa). Nyt esimerkiksi Myllykolussa on ollut väliaikaisia lupia ja nyt luvat vähenevät.

Kysyin miksi Tiitäisten ryhmässä on muutoksia vuosittain. Hän sanoi, että lapsethan ovat sopeutuvaisia. Sanoin, että emme itse asiassa tiedä ovatko lapset sopeutuvaisia, vai oletammeko vain, koska he eivät sano mitään (koska he eivät osaa pukea tunteitaan sanoiksi tai koska me pakotamme heidät sopeutumaan). Sanoin, ettei lasten sopeutumista ole tutkimuksissa todettu ja että tällä voi olla vaikutuksia, jotka huomataan vasta vuosien päästä.

Kysyin, miksi muutokset kohdistuvat aina Tiitiäisten ryhmään. Hän sanoi, että edellinen muutos johtui Janikan vanhempain vapaasta. Sanoin sen olevan täysin luonnollista, mutta olisiko tällä kertaa voitu kohdistaa muutos johonkin muuhun ryhmään. Sanoin, että varhaiskasvatuslaissa, Lempäälän kunnan Vasussa ja strategiassa sanotaan, että on pyrittävä pysyvyyteen lasten hoitosuhteissa. Hän sanoi, että heidän pitää ajatella kokonaisuutta. Ja että näin Peukaloisten ryhmästä siirtyvillä lapsillakin säilyy tuttu hoitaja. Sanoin, että Johanna ja Janika ovat loistava työpari, hän sanoi ettei epäile. Siihen, miksei muutos voisi koskea Peukaloisten lisäksi vaikka Onnimanneja tai Menninkäisiä Tiitiäisten sijaan, en saanut vastausta.

Kerroin hänelle, että julkaisin adressin yksin vain siitä syystä, että sain sen valmiiksi yömyöhään. Kerroin, että haluamme adressilla myös kertoa Johannalle, että hän on ammattitaitoinen, osaava ja välittävä ihminen ja että me pidämme hänestä ja arvostamme häntä.

Olen keskustellut tästä asiasta myös päiväkodin pihalla, erityisesti muiden vanhempien kanssa. Olen kuullut tästä tapauksesta muun muassa seuraavaa:

- Peukaloisista siirtyy kaksi lasta (Tiitiäisistä ainakin 8).

- Päiväkodin johtaha Raisa Vuokola oli perustellut jollekin, että näin kaikki saava uuden alun. Mielestäni lapset eivät todellakaan tarvitse uutta alkua vaan vihdoin pysyvyyttä, varsinkin kun niitä uusia alkuja on Tiitiäisillä ollut jo joka syksy.

- Raisa Vuokola on ollut kummissaan, kun henkilökunta on perustellut ehdotuksiaan ”lasten parhaalla”. Eikö kaiken lähtökohtana pitäisi olla lasten hyvinvointi?

- Monet vanhemmat ovat soittaneet Raisa Vuokolalle. He eivät ole saaneet tilanteesta mitään kunnollisia perusteluita eikä hän ole vaikuttanut halukkaalta keskustelemaan asiasta.

- Päätöstä tehtäessä henkilökunnan kanssa ei ole keskusteltu (aivan alkua lukuun ottamatta), vaan lopulta on vain ilmoitettu päätöksestä. - Vanhempien mielipiteitä ja lasten toiveita ei päätöksenteossa ole kuultu.

- Päätöstä tehtäessä syksyn päiväkotipaikkahakemukset eivät olleet vielä tulleet.

- Johanna Rinne joutuu kiertäväksi hoitajaksi. Hän on tehnyt sitä aiemminkin. Johanna on mielestäni työntekijä, jolle sopii hyvin juurtuminen (josta ironisesti Raisa Vuokolakin päiväkodin kevätjuhlassa puhui), ei kiertolaisuus.

- Säännöt ja kohtelu eivät ole kaikille työntekijöille samat.

- Johanna Rinnettä on kielletty keskustelemasta tilanteestaan. Työnantajalla ei kuitenkaan ole tähän oikeutta. Työntekijä saa itseään koskevasta tilanteesta puhua niin paljon kuin haluaa. Työnantajan mustamaalaaminen tai muu vahingoittaminen on kiellettyä.

En edelleenkään ymmärrä, miksi tästä kaikesta joutuvat meidän lapsemme maksamaan. Eikö lasten etu pitäisi olla kokonaisuudessa tärkeimpänä ohjenuorana?

Olen saanut tästä adressista paljon kiitosta. Aion jo saamastani yhteydenotosta huolimatta yrittää vielä kerran ja viedä tämän asian eteenpäin suunnittelemallani tavalla. Odotan allekirjoituksia vielä viikonlopun yli ja lähetän tämän ensi viikon alussa eteenpäin.

(Kirjoitin tämän tänään kahdesti, koska ensimmäinen kirjoitus hukkui internetin ihmeelliseen maailmaan. Toivon, että muistin kaiken tähän toiseen versioon.)