Teiden suolaus on lopetettava ympäristö-, talous- ja turvallisuussyistä

Ota yhteyttä adressin tekijään

Onko viranomainen aina oikeassa?

2020-01-21 16:48:16

Keskustelin pitkästä aikaa Väyläviraston kunnossapidon asiantuntijan, Heikki Lappalaisen kanssa. Voi vain ihmetellä, kuinka fiksun tuntuinen ja hyvin koulutettu ihminen toimii piintyneiden tapojen ja uskomusten ohjaamana. Hän myöntää esittämäni faktat suolauksen haitoista, mutta ei suostu miettimään uusia toimintamalleja, koska "40 vuoden työuran aikana mieleen on iskostunut, että suolaukselle ei ole vaihtoehtoja".

Väyläviraston pomot edellyttävät poliittisia päätöksiä suolauksen lopettamiseksi. Heillä ei kuitenkaan ole esittää poliittisia päätöksiä siitä, että suolaaminen olisi hyväksytty toiminnaksi, jota ei lainsäädäntö koske. Eivät he suostu vastaamaan siihenkään, kuka on se asiantuntija, joka osaa määritellä pohjaveden kannalta turvallisen suolamäärän.

Suomalaisten kuuliaisuus ja luottamus viranomaisiin on lähtökohtaisesti hyvä asia. Mutta kun viranomainen toimii vastoin lakia tuhoten ympäristöä ja omaisuutta, on uskallettava nousta vastarintaan. Viranomainen ei ole aina oikeassa.

Kerro adressista tuttavillesi!

Heikki

Heikki Koljonen

Taistelu jatkuu

2019-11-22 06:31:46

Kiitos sinulle, joka olet allekirjoittanut teiden suolausta vastustavan adressin! Iloitsen jokaisesta ympäristön ystävästä ja laillisuuden puolustajasta.

Allekirjoituksia on toistaiseksi yllättävän ja valitettavan vähän. Vetoan nyt teihin allekirjoittaneisiin, että levittäisitte sanomaa lähipiirissänne, somessa jne. Vääryys saa vallan, jos hyvät ihmiset eivät uskalla vastustaa sitä. Hiljaiset hyväksyjät mahdollistavat niin kiusaamisen, kansanmurhat kuin vaikkapa nämä ympäristörikokset.

Suolaus on dogmaattisessa vaihtoehdottomuudessaan lähes uskonnollinen ilmiö. Nyt tarvitaan laaja ja vahva viesti, että jo riittää! Kenelläkään ei ole oikeutta pilata pohjavesiä, tiestöä ja autokantaa.

Heikki Koljonen