Auttin kappelin säilyttäminen!

Ota yhteyttä adressin tekijään

Auttin

2023-12-17 10:33:08

Tämän hetken näkymä on se, että tilanne elää. Kauppias Reino Rinne on tehnyt ostotarjouksen ja kaavailee paikalle kauppaa, parhaimillaan se saattaisi myös luoda uusia työpaikkoja. Hänen toinen kiinteistö Pirttikoskella jossa Rinteen kauppa nyt sijaitsee, on kuulemma tullut käyttöikänsä päähän. Minusta on kaunis, joskin vähän raamatullinen ilmaus, että hengen ravinto muuttuu ruumiin ravinnoksi. Allekirjoittanut on innoissaan kauppa-ajatuksesta ja se toisi elinvoimaa kylälle, lisäksi rakennus saisi uuden elämän.

Nyt kun aikaa on kulunut, tuntuu purkupäätös edelleen järjettömältä ja epätodelliselta. Seurakunnan ei ole tarkoitus murtaa yhteisöllisyyttä vaan rakentaa sitä.

ELY-keskus asettanut purkukiellon toistaiseksi ja ymmärtääkseni kirkkovaltuusto käsittelee Auttin kappelin asiaa seuraavan kerran helmikuussa. Ostotarjouksesta huolimatta kauppoja ei ole toistaiseksi tietääkseni syntynyt.

Kiitos viime aikaisesta aktiivisuudesta erityisesti Markku Kontunen, Lea Vaarala, Kaisa Karhula ja Helena Juho.

2023-10-16 15:36:56

Hei kaikki ja kiitos allekirjoituksista sekä kommenteista. Kun kuukausi sitten laadin adressin en arvannut että siitä seuraa mm mielenosoitus Rovaniemen keskustassa 14.10.2023 Auttin kappelin säilyttämiseksi. Tapahtuma oli tuiskusta huolimatta mieleenpainuva ja luovutimme lopuksi adressin kirkkoherra Ilari Kinnuselle.

Purkupäätöksestä on tehty valitus hallinto-oikeuteen.

Lapin ely-keskus asetti kappelin vaarantamiskieltoon toistaiseksi ja sai täten lisäaikaa. Kiitos kuuluu Auttin-Pirttikosken sivistysseura Pohjolan Valo ry.

Seurataan tilannetta ja toivotaan että näemme rakennuksessa tulevaisuudessa uuden elämän - ehkäpä museona ja kulttuuritalona, jossa voi kuorot, bändit ja harrastajateatterit harkata ja esittää sekä taiteilijat järjestää näyttelyitä.

20231014_111413.jpg

2023-10-16 15:33:34

Purkupäätöksestä on tehty valitus hallinto-oikeuteen.