Aiheettomien lastensuojeluilmoitusten tehtailu lopetettava!

Ota yhteyttä adressin tekijään

TTL vastaus yhdistyksen kysymykseen

2013-12-20 13:08:18

Terve Sisäilma jätti aiheesta 2.12.2013 seuraavanlaiseen kirjeen TTL dosentti Markku Sainiolle ja johtaja Harri Vainiolle. Sainiolle siksi, että hän luennoi ympäristösairauksien psykologisoinnin ja kogniitivisen terapian puolesta ympäristösairauksien hoidossa ja täten vaikeuttaa koko lailla esim. monikemikaaliyliherkän tai muun homeista sairastuneen tilannetta entisestään.
20.12. tuli vastaus Sainiolta. Tässä kirjeenvaihto kokonaisuudessaan:

"Arvoisat vastaanottajat,

Olemme jo törmänneet monien perheiden kertomuksiin siitä, kun koulu tai mm. nyt viimeksi HYKSin Iho- ja allergiasairaalan lastentautien erikoislääkäri tekee sisäilmasairaan lapsen perheestä lastensuojeluilmoituksen. Samassa yhteydessä lääkäri suosittelee lapselle kiireellisen psykiatrian arviointia, kumoaa kahden asiantuntijalääkärin lausunnon ja niin ollen vuosikymmenten tieteelliset tutkimuksen.

Perheet tai perheenjäsenet ovat todistettavasti altistuneet pahoin kosteusvauriorakennuksen mikrobeille tai varsinkin niiden toksiineille, ja sen ns. jälkitautina on puhjennut MCS, Multiple Chemical Sensitivity, suoraan suomennettuna monikemikaaliherkkyys.
Kun lapsesta on kyse, on sairastuminen saanut usein alkunsa päiväkodin ja koulun kosteusvaurioista, materiaalipäästöistä ja/tai VOC -päästöistä. Sen jälkeen jo pienikin altiste, esimerkiksi hajusteet tai käytetyt puhdistuskemikaalit voivat jo laukaista lapselle viikonkin kuumeen. Oireet ovat moninaiset, pahimmillaan täysin invalidisoivia.
Ainoa ja ensimmäinen hoito on välttäminen, toisin kuin joissakin julkaisussa (mm. Sainio 2006) käsittämättömällä tavalla väitetään.

Vieläkin suuri osa Suomalaisista lääkäreistä ei ymmärrä tätä sairautta. Se ei ole mikään ihme, sillä hoidettiinhaan aikoinaan asbestista sairastuneitakin hullujen huoneella.
Tutkimustietoa on kuitenkin ollut saatavilla jo 1990 -luvulta saakka, joten sen puutteeseen ei voida vedota. Viimeisimmät tieteelliset tutkimukset (liitteenä Terve Sisäilman lausunto) osoittavat, että selvä yhteys MCS ja kosteusvauriorakennusten välillä on ja että kyseessä on fyysinen sairaus, mikä aiheuttaa useiden veriarvojen muutoksia elimistössä verrattuna terveisiin. Psyykkisiä oireita tulee joillekin sekundäärisesti, kuten useimpiin vakaviin sairauksiin tulee. Se ei ole kuitenkaan syy psykosomatisoida koko sairaus ja aiheuttaa kohtuutonta kärsimystä sairastuneille mm. pakkohoitoon ohjaamisen takia. Useat käyvätkin psykiatriallisissa tutkimuksissa ihan vapaaehtoisesti, ja heidät on todettu psyykkisesti terveiksi.

Mutta edelleenkin, tänäkin päivänä, lääkärit tehtailevat lastensuojeluilmoituksia sen takia, että lapsi ei voi käydä sairautensa vuoksi koulua, eikä muutenkaan elää normaalin nuoren elämää. Voisi kuvitella, että esimerkiksi Allergiasairaalassa tästä asiasta jo oltaisiin perillä, mutta ei suinkaan.
Liitteenä tiedostossa esimerkki, mikä kertoo erään nuoren tarinan tai ainakin osan siitä. Tarinoita on useita muitakin, ja samaan aikaan kun "Eerikat" taistelevat hengestään pahoinpitelijävanhempiensa luona, menee lastensuojelun resurssit tällaiseen turhaan, ja lääkärien ammattitaidottomuuden, asenteellisuuden sekä pätemisen tarpeen takia voi jonkun perheen elämä mennä täysin pilalle, ennestään vaikean arjen lisäksi.

Tämä lähtee nyt lääkäreistä, heidän julkaisuistaan ja luennoistaan sekä lausunnoistaan.
Kysyn, mitä TTL aikoo asialle tehdä?"

"Hei,
pahoittelen viivästynyttä vastausta. Tähän ei voi lyhyesti eikä s-postilla tyhjentävästi vastata.

Työterveyslaitos, STUK ja THL sekä Sosiaali- ja terveysministeriö ovat ottaneet ympäristöherkistymisen erittäin vakavasti ja ratkaisuja mietitään useissa eri asiantuntijaryhmissä.

Erittäin valitettavaa on, että tässä syntyy vastakkainasettelua ja vääryyden kokemista. Terveydenhuolto ei voi muuta kuin selvittää oireilun sairausperäiset syyt ja suunnitella hoito- ja tukitoimet sen mukaan. Asiantuntijat kehittävät nyt uusia toimintamalleja, ohjeita ja koulutusta asioiden edistämiseksi niin terveydenhuollossa kuin rakennusalalla.

Sairastuvien auttaminen ja oireilun pahentumisen estäminen on erittäin tärkeä yhteinen tavoitteemme, jossa meidän tulee kehittää auttamisen keinoja hyvässä yhteistyössä. Tätä voisi viedä eteenpäin jopa yhteisellä tapaamisella tukijärjestönne kanssa.

Hyvää Joulua ja Uutta Vuotta 2014
Yhteistyöterveisin
Markku Sainio
neurologian erikoislääkäri ja dosentti"