Vastustamme Farmi Nummelan suunnitelmia laajentaa sikala-broilerikasvattamoaan

Ota yhteyttä adressin tekijään

Kiitos kaikille Farmi Nummelan laajennuksia vastustaneille!

2011-11-06 11:44:27

Suljin viimein addressin, joka keräsi yhteensä 482 Farmi Nummelan laajennuksia vastustavan nimeä. Määrä ei ihan vastannut odotuksiani, mutta on se parempi kuin ei mitään. Ilmeisesti ihmiset eivät ole vielä valmiita katsomaan totuutta silmiin ja myöntämään, että tehotuotanto on yksi ihmiskunnan säälimättömimmistä keksinnöistä eläinkuntaa kohtaan. Tärkeämpää tuntuu olevan tieto siitä, ettei liha vain vahingossakaan lopu kesken, vaikka sitä tuotetaan jatkuvasti yli kysynnän. Itse kaupan alalla työskennelleenä tiedän, että pikkukaupankin hyllystä heitetään päivittäin kilokaupalla lihaa roskiin. Sitä vain ei moni tule ajatelleeksi. Sen sijaan ihmiset vaivaavat päätään sillä, ostaisivatko tällä kertaa kaupan hyllystä pippurihärkäleikkeleitä vai balkania.

ELY:n lausunnosta päätellen Nummelan alkuperäiset tavoitteet 56 000 siasta ja puolesta miljoonasta broilerista eivät ainakaan tule toteutumaan, joten saimme ainakin jotain aikaan tuomalla asian julkisuuteen kaiken kansan ihmeteltäväksi. Kiitos kaikille addressiin osallistuneille ja kaikkea hyvää Kosken kunnan asukkaille! Toivottavasti laajennuksesta aiheutuvat hajuhaitat jäävät niin vähäisiksi kuin Farmi Nummela sivustollaan lupailee.

Henna Hyvärinen

Farmi Nummelan nettisivut

2011-05-23 23:39:16

Yllätyksekseni Farmi Nummela on avannut nettisivut sikala-broilerikasvattamonsa laajentamisprojektia koskien. Suosittelen kaikkia tutustumaan niiden sisältöön ja toivottavasti sen pohjalta jakamaan tämän adressin osoitetta eteenpäin entistä aktiivisemmin samanmielisille ystävilleen ja tutuilleen. Vaikka sivustolla kerrotaankin MTK:n puheenjohtajan suhtautuvan projektiin myönteisesti, asukaskyselyn tulokset eivät näytä yhtä myönteisiltä.

Tulokset – vaihtoehtojen keskinäinen vertailu:

Nykytilanne
• Vähiten haittaa aiheuttava vaihtoehto
• Tien turvallisuus
• Polttolaitoksen savukaasut sekä lietteen levitys
• Virolainen työvoima häiritsee
• Positiivinen vaikutus sosiaalisiin suhteisiin –yhteinen vastarinta

VE1/2 (28 000 sika- ja 250 000 broilerpaikkaa)
• Eniten haittaa aiheuttava vaihtoehto
• Alentaa asumisviihtyvyyttä
• Haitallisin vaikutus väestönkasvuun
• Haitallisin vaikutus työllisyystilanteeseen