Adressi sisäilmaongelmien ratkaisemiseksi niin, että lasten oikeudet terveeseen ja turvalliseen oppimisymäristöön toteutuu huutjärven koulussa

Terveydensuojelulaki (763/94) määrittelee asuntojen ja muiden oleskelutilojen, kuten päiväkotien ja koulujen olosuhteiden terveyshaitat. Asunnon ja muun sisätilan hengitysilman tulee olla laadultaan sellaista, ettei siitä aiheudu terveyshaittaa. Lain 1§:n mukaan terveyshaitta on oire, sairaus tai sairastumisen vaara. Laissa ei edellytetä syy-yhteyden todistelua yksilötasolla, pelkkä terveyshaitan toteaminen riittää.

Vaadimme, että Huutjärven koulun sisäilmaongelmaan reagoidaan välittömästi ja suurella vakavuudella. Tiloja on tutkittu ja osaa remontoitu viime vuonna. Oireilut jatkuvat edelleen.

Oireilut ovat aiheuttanut poissaoloja, ja lasten ja nuorten terveydentila ja elämänlaatu ovat heikentyneet ja tämä huolestuttaa kovasti huoltajia.

Oirekyselyjä ei ole koulussa suostuttu teettämään pyynnöstä huolimatta, Thl:n mukaan lapsi pystyy kertomaan sisäilman laadusta yhtä hyvin kuin aikuinen.

Tällä hetkellä osa lapsista oireilee huutjärven koulussa, oireina jatkuvia infektioita, päänsärkyjä, väsymystä, keskittymiskyvyttömyyttä, astmaa, mahakipua, huimausta jne. Tämä heikentää paitsi oppimistuloksia ja kouluviihtyvyyttä, pitkään jatkuessaan myös murtaa monen lapsen terveyden niin, että lapsi tulee kärsimään siitä koko loppuelämänsä ajan.

Perusopetuslain mukaisesti oppilailla on oikeus terveelliseen ja turvalliseen oppimisympäristöön. Kunnan velvollisuus on taata perusopetuslain mukaisen opetuksen järjestäminen.

Vaadimme että Huutjärven koulu tutkitaan perusteellisesti rakenteita myöden.

Tässä on mentävä pintaa syvemmälle, pelkkä pölyjen pyyhkiminen ja kuitujen tutkiminen ei riitä.

Terveyttä ei saa mitata rahassa!

Pyydämme asian kiireellistä käsittelyä.

Huutjärven koulun huolestuneet  lasten vanhemmat

Huutjärven koulun huolestuneet lasten vanhemmat    Ota yhteyttä adressin tekijään