Ei logistiikkakeskusta Ankkurilahden ratsutilan eteläpuolelle

Me allekirjoittaneet vastustamme logistiikkakeskuksen rakentamista Ankkurilahden ratsutilan eteläpuolelle.

Tupoksen kylä on osa Limingan kuntaa. Tupos on asukasluvultaan erittäin voimakkaasti kasvava kylä, jonka asukkaat ovat pääasiassa lapsiperheitä. Viime vuosina kylän asukasluvun lisäännyttyä voimakkaasti ovat kylän palvelut jääneet jälkeen asukkaiden tarpeista. Tupokseen kaivataan erityisesti helposti saavutettavia liikuntapalveluja eri-ikäisille asukkaille. Tähän palveluun Tupoksessa on vastannut erinomaisesti vuonna 2012 perustettu Ankkurilahden ratsutila. Hevosharrastus on erinomainen harrastus kaikenikäisille. Siinä yhdistyy niin liikunta, eläimet, luonto, kuin lasten ja nuorten kasvatustoiminta. Tälläkin hetkellä moni tuposlainen nuori pyöräilee päivittäin ratsutilalle mukavan harrastuksen pariin.

ABC huoltoaseman takana sijaitseva ratsutila kärsii kuitenkin jo nyt tilan puutteesta ja tulevaisuudessa ratsutila kaipaa lisää tilaa hevoslaitumille, maastoreiteille, sekä muulle toiminnalle. Limingan kunta on kuitenkin päättänyt rajoittaa voimakkaasti tämän harrastusmahdollisuuden kasvua ja kehitystä suunnittelemalla ratsutilan eteläpuolelle logistiikkakeskuksen, joka käytännössä tarkoittaa suuria varastohalleja joiden alueella liikkuu päivittäin satoja rekkoja. Suunnitelmat estävät ratsutilan kasvun, vievät hevosilta laidunmaat, estävät maastoratsastusreittien rakentamisen ja kaikin puolin vaikeuttavat tuposlaisten, liminkalaisten, sekä ympäristökunnista saapuvien hevosharrastustoimintaa Tupoksessa. Raskaan kaluston liikenteen lisääntyminen vaikeuttaa ja vaarantaa pyörillä ja hevosilla liikkumista alueella huomattavasti.

Tällä adressilla haluamme viestittää Limingan kunnan päättäjille, että Ankkurilahden ratsutilan toiminta tulee ottaa suunnitelmissa huomioon ja varata sen toiminnalle ja kasvulle riittävästi tilaa Ankkurilahden alueen maankäyttösuunnitelmissa. Käytännössä tämä tarkoittaa, ettei ratsutilan eteläpuolelle tule suunniteltua logistiikkakeskusta.

Kaikki Ankkurilahden alueen maankäyttösuunnitelmat löytyvät Limingan kunnan nettisivuilta.

Luovutamme adressiin kertyneen nimilistan Limingan kunnan yhteyshenkilöille viimeistään 9.9 mennessä.

Ankkurilahden ratsastajat ry