APUA IRAKIN VAINOTUILLE VÄHEMMISTÖILLE - STOP ISIS

Irakin pohjois-osissa on käynnissä systemaattinen vaino etnisiä ja uskonnollisia vähemmistöjä kohtaan. Poikkeuksellisen raaka sellainen. Tällä adressilla haluamme vedota Suomen päättäjiä vaikuttamaan niiden puolesta, joiden olemassaolo ja vapaus ovat uhattuina.

Islamistivaltion nimellä  taisteleva, paremmin ISIS-nimellä tunnettu terroristiryhmittymä on kesä-heinäkuun aikana edennyt Pohjois-Irakissa valloittaen siellä mm. Irakin toiseksi suurimman kaupungin Mosulin. Mediassa asia on nyt saanut enemmän huomiota, kun USA on puuttunut tilanteeseen sotilaallisesti  ja vähitellen tietoisuuteen on kantautunut se suunnaton inhimillinen kärsimys, jonka nimenomaan kyseisen ryhmittymän raakuus siviilejä kohtaan on aiheuttanut. ISIS on äärimmäisen väkivaltainen järjestö, joka pyrkii perustamaan valloittamilleen alueille uuden sharia-lakeihin perustuvan infrastruktuurin.

ISIS ei anna uhreilleen montaa vaihtoehtoa. Käänny tai kuole. Tämä on ajanut satoja tuhansia Irakilaisiin vähemmistöryhmiin kuuluvia, mukaanlukien myös shia ja sunni muslimeja kodeistaan pakoon turvallisemmaksi pidetyille alueille. Erityisesti kristityt ja jesidit ovat olleet ryhmittymän hampaissa. Heitä on teloitettu, ristiinnaulittu, kauloja katkottu lapsia myöten, tietoja on tullut myös siitä, että satoja nuoria jesidinaisia olisi kidnapattu ja arviot heidän kohtalostaan ovat synkät. Isis itse ei salaile "saavutuksiaan" vaan on levitellyt kuvia hirveyksistä, joita he ovat tehneet. Itse en pysty edes kaikkia katsomaan, sydäntä särkee niin. Anglikaaninen pappi Andrew White Bagdadista kertoi 8.8.2014 Episcopal News Service-sivustolla saaneensa juuri kuulla, että eräs Bagdadin seurakunnan perustajajäsenistä oli menettänyt poikansa. ISIS- terroristit olivat halkaisseet 5-vuotiaan kahtia. Tarvitseeko enempää kertoa tästä mielettömyydestä? Hätähuutoja näiden ihmisten, perheiden epätoivoisesta tilanteesta tulee päivittäin.

Kansanedustajat ja Suomen hallitus, vetoamme teihin näiden vähemmistöjen puolesta, joiden edustajia asuu myös Suomessa keskuudessamme! Täältä meiltä on myös lähtenyt nuoria jihadisteja jopa ISIS-järjestön riveihin. Vaikeneminen ei ole vastaus tällaiseen väkivaltaiseen liikehdintään, joka on ulottanut vaikutusvaltaansa maailmanlaajuisesti ja onnistuu ideologiallaan saamaan näitä nuoria mukaan tällaiseen toimintaan.  Emme voi katsella sivusta, kun musta lippu liehuu, julistaa kirjaimellisesti kuolemaa demokratialle ja ihmisoikeuksia rikotaan törkeimmillä mahdollisilla tavoilla.

Käyttäkää sitä diplomaattista vaikutusvaltaa, joka teillä on pysäyttääksenne veren vuodatus ja etninen puhdistus. ISIS täytyy pysäyttää. Humanitäärisen avun tarve on suuri ja sen saanti tulisi käytettävissä olevin keinoin varmistaa kriisialueille. Pakolaisille tulisi valmistaa turvapaikkoja ja edellytykset peruselinolosuhteisiin, tarvittaessa myös Suomessa. Radikaali islamin kehitykseen Suomessa tulee puuttua ja etsiä keinoja saada vaaravyöhykkeellä olevat nuoret mukaan rakentamaan yhteiskuntaa tuhoamisen sijaan.

Muutamia linkkejä aiheesta:

http://www.bbc.com/news/world-middle-east-28116033   (Taustatietoa ISIS-järjestöstä)

http://nyti.ms/1kvRIXA (New York Times)

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2014081118559917_ul.shtml   (Isis rekrytoi nuoria muslimeja)