Asuntojen lämmitys asukkaiden tarpeiden mukaan - se on perusoikeus

Korona-virus tykkää kuulemma kylmästä. Asukkaat eivät. Lämmin asunto on luovuttamaton perusoikeus.

Monet, vaikka eivät kaikki, asukkaat valittavat asuntojen olevan kylmiä. Normien mukaan asuntojen lämmityksen toimenpiderajat ovat 18-26 °C. Tavanomaisesti tulkittuna vasta silloin, kun lämpötila on noiden rajojen ulkopuolella, voidaan vaatia asunnon omistajalta toimia, joilla asia korjataan. Arkikokemuksen mukaan useimmat eivät viihdy, jos asunto on kylmähkö eli 18 - 22 °C. Siten lakinormi ja ihmisten kokemus eivät ole samalta planeetalta.

Sääennustajat ovat jo oppineet erottamaan lämpömittarin ja todellisen lämmön tuntuman toisistaan. Esimerkiksi tänään 2020-12-16 Helsingissä on 2 °C, mutta tuntuu kuin -6 °C. Eroa on siis kahdeksan astetta. Samaan aikaan Thaimaassa voi olla 29 °C ja tuntuu kuin 33 °C. Eroa voi siis olla molempiin suuntiin. Sama koskee myös asuinhuoneistoja. Nykyaikaiset kerrostalot esimerkiksi lämmitetään ensin puhalluksella. Sen päälle on käytettävissä (tai pitäisi olla) lämpöpatterit, joissa on termostaatti. Kun systeemi perustuu puhallukseen saadaankin aikaan veto, joka siis heikentää lämmöntuntua jopa useilla asteilla. Lisäksi lämpö vaihtelee huoneiden eri kohdissa. Lopputuloksena on täysin sietämätön tilanne. Asukas palelee, vaikka olisi kerrospukeutunut ja villasukissa. Se ei ole hyväksyttävää eikä mikään säästövimma oikeuta tällaiseen.

Niinpä vaadimme, että asuntoihin on saatava huoneittain asukkaan vaatima ja säädettävissä oleva lämpötila, jonka mittaamisessa otetaan huomioon eri tekijät, jotka vaikuttavat lämmön kokemukseen. Ihminen on se mitta. Kun on niitäkin, jotka tykkäävät 18 asteesta, niin heidän tulee myös voida säätää lämpötilansa ikkunoita liikaa availematta. Ratkaisu edellyttää enemmän termostaatilla tapahtuvaa huonekohtaista ohjausta eikä voi perustua saman lämpötilan puskemiseen joka asuntoon joka huoneeseen.

Tietenkin tätä ylempänä on vain se vaatimus, että jokaisen suomalaisen kuuluu saada koti, jonka sitten kuuluu olla lämmin. Vangeilla on asiat paremmin kuin aivan liian monella köyhällä. Totta kai kodista on maksettava, kukin sillä, millä voi, mutta valtion ja kaupungin asia on taata lämmin koti jokaiselle.

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Lasse Laaksonen voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…