Vastustamme Betonimurskaamoa Suurmetsäntien varteen

Alueella on tarkoitus välivarastoida kiviainesta, kitkamaita, jätteellisiä kitkamaita, kynnysarvotason ylittäviä haitta-ainepitoisuuksia sisältäviä maa-aineksia (kynnysarvomaat), koheesiomaita (savea ja sedimenttejä), betoni-, tiili- ja
asfalttijätettä. Lisäksi alueella on tarkoitus välivarastoida tuhkan sekaista maa-ainesta (maatuhka).

Välivarastoalueen enimmäiskapasiteetti on 44 500 m3. Mikäli alueella tehdään pohjanvahvistustoimia, voidaan varastokasojen enimmäiskorkeutta kasvattaa esim. 5 metriin ja näin alueen enimmäiskapasiteetti olisi n. 110 000 m3. Välivarastoitavien massojen enimmäisvarastointiaika on 3 vuotta.

Massojen välivarastointi- ja esikäsittelyalueen poikki kulkee pohjois-eteläsuuntainen oja, joka laskee
Longinojaan. Longinoja laskee edelleen Vantaanjokeen. Longinojaan on Virtavesien hoitoyhdistyksen taimenistutusten ja muiden talkoilla tehtyjen kunnostustoimenpiteiden seurauksena saatu luontaisesti lisääntyvä taimenkanta.

Seulontaa ja välppäystä tehdään ympäri vuoden. Seulonta ja välppäystoiminta ajoittuu arkipäiviin klo 07:00 – 22:00 väliselle ajalle. Seulontaa ja välppäystä ei suoriteta klo 22:00 – 07:00 välisenä aikana. Asfaltti-, betoni- ja tiilijätteen murskausta tehdään 1.10 – 31.3 välisenä ajanjaksona. Murskaustoiminta ajoittuu arkipäiviin klo 07:00 – 22:00
väliselle ajalle.

Kuljetusten määrä työkauden aikana vaihtelee suuresti päivittäisten työmäärien mukaan. Pääosa kuljetuksista tehdään klo 7-22 välisenä aikana. Osa kuljetuksista voidaan tapauskohtaisesti tehdä toiminta-ajan ulkopuolella työmaiden aikataulujen vuoksi.

Välivarastoinnille ja esikäsittelylle haetaan ympäristönsuojelulain 101 §:n mukaista töiden aloituslupaa mahdollisesta
muutoksenhausta huolimatta. Kohde voidaan ennallistaa, jos lupapäätös kumotaan tai lupamääräyksiä muutetaan.

Tattarisuon välivarastointi- ja esikäsittelyalue rajautuu pohjoispuolelta Suurmetsäntiehen, jonka pohjoispuolella on
asuinalueita (Puistola, Heikinlaakso, Tapuli) ja mm. seurakuntatalo ja koulu. Koillisessa Jakomäki ja Alppikylä.

Hanke pilaa Puistolan asukkaiden lenkkeily-, hiihto- ja pyöräilyalueet vuosiksi eteenpäin, kenties jopa pysyvästi. Lentokentän kiertävä n. 7 km lenkkeily-, hiihto- ja pyöräilytien käyttö vaikeutuu huomattavasti, mikäli alueelle alkaa tulla jopa 100 kuorma-auton päivittäinen liikenne. Autojen pakokaasupäästöt pilaavat hengitysilman. Murskaamon pöly ja melu kulkeutuvat huomattavasti pidemmälle kuin mitä rakennusvirasto esittää ympäristölupa-anomuksessaan.

Millä oikeudella kaupunki tuhoaa ihmisten ja eläinten elinympäristön ja terveyden?