Hallituksen eläkeikälinjaus vahvistettava eduskunnassa

Nykytasoisen hyvinvointiyhteiskunnan säilyttäminen edellyttää huoltosuhteen parantamista kaikin keinoin. Keskimääräisen eläkkeelle jäänti -iän nostaminen merkittävästi on yksi tärkeimmistä tarvittavista toimista.

Tärkein eläkkeelle jäänti -ikään vaikuttava tekijä on työelämän vaatimusten säätäminen ikääntyville työntekijöille sopivaksi mm. työntekijöiden tarpeista lähteviä joustoja lisäämällä.

Hallitus nosti eläkeikälinjauksellaan välttämättömän muutoksen koko kansakunnan tietoisuuteen, mikä on hyvä alku muutokselle. Paljon yksityiskohtaista suunnittelutyötä on vielä tekemättä, mutta siitä riippumatta eduskunnan tulee pikaisesti vahvistaa hallituksen päättämä linjaus.

Minua palkansaajana ja tulevana eläkeläisenä ei yhteiskunnallisessa päätöksenteossa edusta yksikään palkansaajajärjestö, vaan sen sijaan vaaleissa äänestämäni kansanedustaja. Palkansaajajärjestöjen huoli asemansa heikkenemisestä ei saa estää minun ja lasteni tarpeita palvelevan muutoksen toteuttamista.

Janne Holopainen
Palkansaaja