Entisen Kastun koulun hiekkakentän kaavoituksessa huomioitavaa, Turku

Me allekirjoittaneet vaadimme että Turun kaupunki ottaa nämä asiat huomioon entisen Kastun koulun hiekkakentän osalta ennen lopullista kaavoitusta: ympäristön viihtyvyys, tontille kulku järjestettävä Rauninaukion kautta ja rajoittaa rakennuttajaa rakentamaan vain kaksi matalaa puukerrostaloa tontin läntiselle reunalle.

Entisen Turun Kastun koulun tontin hiekkakentälle kaavassa suunnitellut kerrostalot tulisi rakennuttaa alueen omakotitalojen yleistä viihtyvyyttä huomioiden. Rakennuksia tontin länsireunalle tulisi rakennuttaa mahdollisimman vähän, mielummin kaksi kuin kolme. Näillä toimenpiteillä rauhoitettaisiin pyörämäentien puolen omakotitalojen kodinomaisuus sekä tontilla viihtyvyys, ottaen huomioon että vain metrien päässä toisella puolella on vilkas Tampereentie.

Toivoisimme myös uudelle asunalueeksi kaavoitetulle alueelle käynnin tapahtuvan Rauninaukion kautta eli Raunistulan- kentän toiselta puolelta. Vaikka uuteen päiväkotiin tapahtuva liikenne kulkisikin Vakoistentien sekä Pyörämäentien kautta. Uusi kulkuväylä tulisi siis suunniteltujen kerrostalojen tontille nykyisen kävelykäytävän kautta pienen hiekkakentän ohi. Tämän asian oikeaksi toteaminen vaatii alueelle jalkautumisen, karttaa katsoessa tilanne saatetaan tulkita toisin.

Tulevien asuintalojen ulkonäössä tulisi huomioida alueelle ominainen puutalomaisuus. Mahdollisimman matala, maanläheinen ja luonnonmukainen habitus sopisi alueen ulkonäköön paremmin kuin moderni kivielementtitalo tai liian kirkkaat värit.

Kun kaupunki haluaa laajentaa keskustaa, rakentaa perheille sopivia kerrostaloja tai myydä urheilutiloja asumiskäyttöön tulee myös huolehtia turvallisuudesta sekä liikunnan mahdollisuuksista eri ikäpolville. Oletamme kaupungin sijoittavan kamerotolpan Tammispaltantien valoristeyksen ja Raunistulan puistotien välille turvataksemme alueen kasvavan asukasmäärän sekä haluamme saada tietää miten kaupunki aikoo parantaa pienen hiekkakentän liikuntamahdollisuuksia läpivuoden. Tämä kenttä on monien alueen koulujen, päiväkodin sekä asukkaiden ilo arjen keskellä.