EPA-sopimusneuvottelujen oikeudenmukaistaminen

Epistä

EU ja joukko kehitysmaita neuvottelevat parhaillaan taloudellisia kumppanuussopimuksia eli EPA-sopimuksia (Economic Partnership Agreements). Sopimukset eivät kuitenkaan näytä edistävän kumppanuutta vaan lähinnä EU-maiden taloudellista etua.

EPA-sopimuksista on vaarassa tulla puhtaita vapaakauppasopimuksia, jotka avaavat kehitysmaiden markkinoita eurooppalaisille yrityksille ja uhkaavat paikallisia tuottajia ja työpaikkoja etelässä. Myös Suomen etu edellyttäisi kuitenkin globaalia aluepolitiikkaa, jossa kehitysmailla on vaihtoehtoja, joista valita. Vapaakaupan sokea edistäminen maailmankaupan jättiläisen EU:n ja köyhimpien maiden välillä ei tällaisia vaihtoehtoja luo.

Vaadin Suomea toimimaan sen puolesta, että neuvottelut politisoitaisiin ja komission neuvottelumandaattia kavennettaisiin. Neuvotteluaikataulua on pidennettävä, jotta sopimusten vaikutuksia voidaan arvioida ja jotta kehitysmaiden hallitukset eivät ole painostettuja hätiköityihin ratkaisuihin. Näköalatonta markkinoiden avaamista pitää välttää. Vain näin suomalaisetkin voivat olla mukana luomassa aitoa aluepolitiikkaa.

Kunnioittavasti,

Kimmo Jylhämö, Voima    Ota yhteyttä adressin tekijään