Esitys Akaan Junkkarin alueen katujen liikenneturvallisuuden parantamisesta

ESITYS JUNKKARIN ALUEEN KATUJEN LIIKENNETURVALLISUUDEN PARANTAMISESTA

Akaan Toijalan Junkkarin asuinalueella asuu paljon lapsiperheitä, lapsia on yli 100, joista suurin osa alakouluikäisiä tai nuorempia. Niinpä pieniä lapsia ja koululaisia kulkee paljon Junkkarin teillä. Alueen nopeusrajoitus on tällä hetkellä 40 km/h, joka tuntuu kuitenkin melko suurelta, sillä kävelytiet ja suojatiet puuttuvat suurimmasta osasta asuinkatuja. Esitämme uudeksi aluenopeusrajoitukseksi 30 km/h. Lisäksi esitämme, että Maarainpolun ja Liekopolun risteykseen olisi saatava näkyvyyttä parantava liikennepeili. Risteys on jyrkkä ja näkyvyys sen vuoksi heikko Maarainpolulta Liekopolun suuntaan ja toisin päin. Liekopolulla asuu noin 25 lasta, joista suurin osa on alakouluikäisiä tai sitä nuorempia. Risteyksessä on siis vilkas kävely- ja pyöräliikenne ja vaaratilannetta lisää Liekopolun alamäki, jolloin myös monilla lapsilla vauhti pyörällä kiihtyy risteykseen. Autoilijoiden on lähes mahdoton nähdä jyrkän kulman vuoksi Liekopolulta risteykseen tulevia. Liikennepeili parantaisi näkyvyyttä huomattavasti ja antaisi autoilijoille aikaa reagoida mahdollisiin vaaratilanteisiin. Lisäksi alueen päätiellä ajetaan huomattavasti lujempaa kuin sallittu 40 km/h, koululaisten turvallisuutta parantaisi Kanervatien ja Toijalantien suojatien korottaminen/hidasteet.

2018-11-19_13-03-48.jpg