Tornion ensihoito- ja sairaankuljetusten laatu on säilytettävä
Kommentoitu viesti
J. Buska Vieras |
#951 Re: Re: #94311.04.2011 23:25#947: Matti Suopajärvi - Re: #943 "On sitten eri juttu se voiko enää hoitotasolla toimia lääkintävahtimestarin tai lähihoitajan tutkinnon perusteella jos on aiemmin toiminut hoitotasolla. Asetus ei tuohon ota kantaa. Kun en osaa varmuudella vastata, en sitä tee. En tiedä onko tuosta aluehallintoviranomaisen tai lääninlääkäreiden tai VALVIRA:n virallista kannanottoa yksittäistapauksen pohjalta. Luulen että Juha vois tietää ton..."
11 §. Voimaantulo ja siirtymäsäännökset "Tavoitteena on, että tulevaisuudessa viimeistään siirtymäkauden jälkeen ensihoitopalvelussa toimivilta edellytetään alalle suuntautuvaa koulutusta. Siirtymäsäännöksillä turvataan ensihoitohenkilöstön riittävyys siirtymäkauden aikana. Ensihoitopalvelussa ammattimaisesti työskentelevällä henkilöstöllä on vaihteleva koulutustausta ja kaikki ensihoitopalvelussa nykyisin työskentelevät henkilöt eivät täytä tässä asetuksessa säädettyjä kelpoisuusvaatimuksia. Asetuksen 8 §:n 2 momentissa säädettyjä vaatimuksia ensihoitoyksiköiden miehityksestä ja pätevyysvaatimuksista sovelletaan viimeistään vuoden 2014 alusta." (http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=42730&name=DLFE-15436.pdf) Tässä ei mielestäni ole mitään tulkinnanvaraisuutta...
"Sen estämättä, mitä 8 §:n 2 momentin 3 kohdassa ja 10 §:n 2 momentissa säädetään, henkilöt jotka asetuksen voimaan tullessa ovat terveydenhuollon ammattihenkilöitä ja joilla on riittävä ensihoidon osaaminen ja tehtävän edellyttämä kokemus ja jotka toimivat asetuksen voimaan tullessa hoitotason ensihoidon tai kenttäjohtajan tehtävissä, voivat toimia hoitotason ensihoidon tai kenttäjohtajan tehtävissä. Tämä turvaisi pitkää alalla toimineiden, käytännön työssä ja erilaisilla lisäkoulutuksilla ammatin oppineiden henkiöiden mahdollisuuden jatkaa tehtävissään." (http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=42730&name=DLFE-15436.pdf)
Tässä on mielestäni hieman tulkinnanvaraisuutta ja minulla on vahva epäilys siitä mihin tällä 11 §:n kohdalla on pyritty... Vaatii hieman lisäselvittelyä... Henkilökohtaisesti olen varsin tyytyväinen, jopa positiivisesti yllättynyt toukokuussa voimaan tulevan uuden lainsäädännön sisällöstä ensihoitopalvelun ohjaukseen. Kunpa vielä näkisi sen päivän kun varallaolovalmius poistuu totaalisesti ensihoitopalvelusta ja saataisiin lisäksi kitkettyä pois vahvasti "kansan kielessä" vallitsevat termit "sairaankuljetus ja ambulanssikuski"... ;-) Nimimerkki "Ammattilainen minäkin" pohti: "Entäs uuden asetuksen mukainen SHP:n oman toiminnan järjestämisen edellytykset?" Mitä tulee ensihoitopalvelun tuottajatahoihin nyt ja tulevaisuudessa niin ei liene epäselvyyttä siinä, etteikö toiminnan ohjaus ja valvonta olisi toimivinta silloin kun sekä palvelun tuottaja- että valvontataho edustavat samaa organisaatiota. Mitä useamman "johtajan" ja organisaation kautta toimintaa tuotetaan sitä todennäköisempää on laadulliset ongelmat. Ensihoitopalvelun ohjauksessa ja valvonnassa on vallinnut monilla alueilla tähän asti jopa täydellinen epäjärjestys, niin terveyskeskus- kuin sairaanhoitopiiritasollakin. Osasyynä tähän lienee aikaresurssien puute, mutta varmasti ongelmaa on edistänyt myös osaamattomuus ja kokemattomuuskin. Asetuksella ensihoitopalvelusta pyritään korjaamaan myös tämä keskeinen ongelma: 9 §. Johtamisjärjestelmä "Pykälän 1 momentin mukaan sairaanhoitopiirissä tulee olla ensihoitopalvelusta vastaava lääkäri. Ensihoitopalvelusta vastaavan lääkärin tehtäviin kuuluu vastata ensihoitopalvelun kokonaisvaltaisesta suunnittelusta, ohjauksesta ja toiminnan asianmukaisuuden valvonnasta sisäisenä valvontana. Sairaanhoitopiirin ensihoitopalvelusta vastaavan lääkärin tehtävän hoitaminen edellyttää laaja-alaista ensihoitopalvelun osaamista ja kokemusta ja riittäviä ajallisia resursseja. Tehtäväkentän laajuus sairaanhoitopiiritasolla edellyttää käytännössä päätoimista työpanosta. Lääkärillä tulee olla soveltuva lääketieteen erikoisalan koulutus sekä hyvä perehtyneisyys ensihoitolääketieteeseen ja kokemusta ensihoitopalvelun toiminnasta." (http://www.epensihoito.net/attachments/article/130/stm_ensihoito_6_4_2011_asetuksen_perustelut.pdf)
Tärkeää on ymmärtää, että nyt ja tulevaisuudessa ensihoitopalvelusta vastaava lääkäri on se taho joka määrittelee lain puitteissa suuntaviivat palvelun sisällölle. Ensihoitopalvelun vastuulääkäri määrittelee kuka henkilöstöstä toimii milläkin tasolla ja millaisia ensihoitotyön ohjeistuksia noudatetaan. Epäselvyyksiä tästä ensihoitopalvelun vastuulääkärin ohjaavasta ja valvovasta roolista on ilmeisesti ollut joidenkin palvelua tuottavien organisaatioiden johdossa, joissa on lääketieteellisen koulutuksen edustusta. |
Vastaukset
Matti Suopajärvi Vieras |
#953 Re: Re: Re: #9432011-04-12 00:00:56"Kunpa vielä näkisi sen päivän kun varallaolovalmius poistuu totaalisesti ensihoitopalvelusta ja saataisiin lisäksi kitkettyä pois vahvasti "kansan kielessä" vallitsevat termit "sairaankuljetus ja ambulanssikuski"... ;-)" You are not the only one:) ....ja sen kuinka vastuunalaista vaativaa kenttätyötä tekeville alettaisiin maksamaan asianmukaista työn vaativuuteen perustuvaa palkkaa, kuinka kenttäjohtajalle maksettaisiin asianmukaista palkkaa henkilönä jonka vastuu ja toimenkuva vastaa palo- ja pelastustoimen päivystävän p-3:n vastuuta tai sairaalan ylihoitajan vastuuta, kuinka nykyinen vanhentunut yksityispuolen TES poltettaisiin poroksi, kuinka ensihoitajien eläkeiästä alettaisiin edes puhumaan palomiesten eläkeiän tapaan edes etujärjestön taholta, kuinka ensihoitoa alettaisiin pitämään peruspalveluna palo- ja pelastustoimen tai poliisin tapaan ja kuinka sillä rahastus loppuisi, kuinka raskaana oleva naispuolinen ensihoitaja voisi tarvittaessa virallisesti jäädä erityisäitiysrahan piiriin, sairaslomalle jäämisen sijasta, virallisella perusteella "vaaratekijät eivät ole vältettävissä työssä", kuinka lehtijutuissa koskien ensihoitotilanteiden uutisointia edes joka toinen lause olisi oikein...jne... --- #952 Ammattilainen minäkin: Ymmärtäisin tästä siis että osa (?) näistä kymmenestä mainitusta olisi voinut jatkaa hoitotasolla vielä muutaman vuoden? Kaikki - tätä Juhakaan siis ei vielä kieltänyt. Moniko heistä olisi täyttänyt hoitotason kriteerit myös siirtymäajan jälkeen ilman lisäkoulutusta? Ei yksikään vakituinen.Tilanne on tuolta osin erittäin monessa paikassa tasan sama tai lähes. Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä: a) tullaanko siirtymäaikaa jatkamaan määräaikaisesti, sillä AMK Ensihoitajia valmistuu nykyisellään vain n. 100 / vuosi? b) hyväksytäänkö aiemmin alalla toimineet perus- ja hoitotasolle lopullisesti jonkun testauksen jälkeen? c) tullaanko sairaanhoitajille (ja muillekin) järjestämään runsaasti lisää pätevöittävää §:t täyttävää ensihoito-lisäkoulutusta niin että henkilökunnan saatavuus turvataan ympäri Suomen? d) vesitetäänkö asetus jollain tavoin? e) En nyt äkkiseltään keksi enempää, mutta vaihtoehtoja on...??? Mikäli asetus tullaan ajamaan läpi nykyisellään näkisin ensihoitaja amk:sta muodostuvan avainryhmän jonka tulevaisuus on asetuksella turvattu ja jonka kannattaisi omia (palkka ym.) etuja ajaakseen tehdä jotain, sillä asetus ei sitä tee... Asetuksen selitysosassahan jopa kerrotaan ensin kenttäjohtajajärjestelmän kustannuksista 7 100 000 € ja heti sen jälkeen kuinka se ei välttämättä edellytäkään laajamittaista uusien virkojen perustamista sillä toiminta voidaan myös järjestää osoittamalla kenttäjohtajan tehtävät yksikön toiselle ensihoitajalle, kuten useassa kunnassa on jo tehty. Rivien välissä ainakin minä näen mahdollisuuden yrittää jujuttaa innokkaita wanna-be-hoitajia puoli-ilmaiseksi jonkun kivan tittelin kanssa peuhaamaan... m
|
Itämeri EI ole akkuteollisuuden kaatopaikka
JUMALAN KYMMENEN KÄSKYÄ!
Lohjan synnytyssairaalaa ei saa lakkauttaa!
Haluaisitko muuttaa jotakin?
Mikään ei muutu jos kaikki ovat hiljaa. Tämän adressin kirjoittaja ryhtyi toimiin. Teetkö itse saman? Aloita kansanliike luomalla adressi.
Aloita oma adressiMuita adresseja, joista saattaisit olla kiinnostunut
Kannanotto AVEKin toiminnan turvaamiseksi
1042 Luotu: 12.05.2024
Pikku-Neulamäen metsä säästettävä rakentamiselta
2050 Luotu: 05.05.2024
Juankosken yläkoulu on pidettävä toiminnassa
492 Luotu: 15.05.2024
Valojen yöt Haminaan 2024
464 Luotu: 13.05.2024
Ympärivuorokautinen päivystys on säilytettävä Kouvolan Ratamossa
18233 Luotu: 25.04.2024
Vuolijoen alakoulu, Otanmäen yläkoulu ja maauimala säilytettävä
1181 Luotu: 07.05.2024
Pelastetaan Pihkainmäen koulu
1981 Luotu: 04.05.2024
Särkiniemi tarvitsee uuden koulun ja päiväkodin!
686 Luotu: 08.05.2024
Otanmäen maauimala säilytettävä!
552 Luotu: 08.05.2024
Mortin männikön puolesta
127 Luotu: 16.05.2024
Ounasvaaraa ei saa rakentaa!
6430 Luotu: 29.11.2023
Vastustamme Otanmäen Apteekin lakkauttamista
310 Luotu: 08.05.2024
Lohjan synnytyssairaalan lakkautuspäätös peruttava
1327 Luotu: 06.05.2024
Pirkkalan ja Lempäälän välinen virkistysmetsä ja ekologinen käytävä tulee säilyttää sellaisena myös tulevaisuudessa.
10506 Luotu: 13.12.2020
Nyt riittää! Orpon hallituksen on erottava
12816 Luotu: 15.07.2023
Ruotsinkylän kyläkoulu säilytettävä!
717 Luotu: 27.04.2024
Nuorten hätätila!
1477 Luotu: 16.02.2024
Opetus Leppälän koulussa jatkukoon!
766 Luotu: 06.05.2024
Oulun Nokelan asuinalueen radanvarren metsä on säilytettävä luonnontilaisena ulkoilualueena
1445 Luotu: 13.01.2024
Espanjan sivuaineopetus säilytettävä Jyväskylän yliopistossa
1476 Luotu: 29.04.2024