Pysäköintitilaa Pakkalaan ja Kartanonkoskelle

Kommentoitu viesti

Ari Airaksinen
Vantaa

#8

29.12.2006 01:49

Muutama kommentti esim. edellisen kirjoittajan näkemykseen liittyen:

Asumme kartanonkoskella. Perheessä on kaksi autoa, joita minun kiertävä työni ja vaimon kauaksi julkisten ulottumattomiin sijoittuva harrastus vaatii.

JULKISET: Bussiyhteyksillä tosiaan pärjää, jos esim. töihin pääsee siten, että siihen tuhrautuu päivässä korkeintaan 20-30 minuuttia enemmän, kuin autolla kulkeminen. Jos siihen sen sijaan menee vaikkapa tunti ylimääräistä päivässä, vaikutus perheellisen elämänlaatuun on dramaattinen. Monet meistä eivät ole säännöllisissä töissä esim. Helsinkin kantakaupungin liepeillä hyvien yhteyksien päässä, tai edes omaa millään tavalla säännöllisiä työaikoja. Ajan esim. Espoon Perkkaalle 15-25 minuutissa ruuhkasta riippuen, julkisilla samaan paikkaan pääsy vaatii bussin + raitiovaunun (tai 10 minuutin kävelyn) + junan + toisen bussin, ja matka kestää helpostikin toista tuntia suuntaansa. Sen päälle tulee vielä huomattava riskimarginaali, sillä aika usein joku monista linkeistä pettää ja joku vaihto myöhästyy aiheuttaen esim. 10-40 minuutin lisäbonuksen. Tai aikataulut eivät osu yksiin tapaamisen ajankohdan kanssa, tai... (Eli ei pitäisi kenenkään ajatella, että kun mekin selvitään julkisilla, niin miksei muutkin, tai jos ette, niin tervemenoa muualle.)
_____

VIERASPYSÄKÖINTI: Meidänkään vieraat eivät ole varsinaisesti valittaneet paikkojen puuttumista: Onhan esim. Illenpihan jalkakäytävillä on voinut ihan hyvin parkkeerata laittomasti, koska yksittäisen lyhyen vierailun osalta riski rapsujen saamiseen on pieni. Mielestäni ei kuitenkaan ole hyvä tilanne, jos alueen vieraspysäköinti perustuu suurelta osin laittomaan jalkakäytävillä pysäköintiin. Muutamat alueelle ilmestyneet 24 h autopaikat ovat yleensä täynnä. Uuden koulun parkkialue on iso helpotus, mutta soveltuu vain yö-/viikonloppupysäköintiin (vai joko sekin on ehditty kieltämään julkisen liikenteen suosimikseksi tai muista poliittis-ideologisista syistä?). Jumbon 4600 kiekkopaikkaa ei ole edes yhden yön ratkaisu ainakaan alueen eteläosassa asuville.

Nykyiset vierasapysäköintijärjestelyt pettävät esim. meidän kodalla viimeistään siinä vaiheessa, kun edessä on isovanhempien pidempikestoisia lastenhoitovierailuja maakunnista. Tarpeetonta mainitakaan, että heitä on turha pyytää saapumaan sieltä julkisilla. Tämä on oikeaa elämää.
_____

Ei hätää, meille on järjestynyt tuurilla yhtiöstämme kaksi autopaikkaa. Yhtiössämme on kuitenkin noin 5 autopaikatonta kakkosautoa, ja niiden omistajat ovat tilanteeseen erittäin tyytymättömiä. Yhtiömme ahtaan tontin tarjoamat mahdollisuudet paikkojen järjestämiseen on jo käytetty, tuloksena 2-3 ylimääräistä paikkaa.

Olemme jo päässeet kokeilemaan yhden autopaikan vajetta kesäaikaan, koska toinen paikkamme sijaitsee keskikokoiseksi varttuneen lehmuksen alla, joka sotkee auton kesäkuun alun ja syyskuun lopun välisenä aikana jopa puolessa tunnissa. Elämä ilman autopaikkaa ei ole alueellamme kivaa, vaikka onnistuikin vielä pari vvuotta sitten (ei onnistu enää). Varokaa vaan muutkin asukkaat, ne kivat pienet lehmukset, joita liikennepiha-alueiden kaunistukseksi on valittu, sotkevat pian monen muunkin autoja. Se on uskomattoman suuri ja turha riesa, nimittäin lehmus on lähes ainoa mahlaamisongelmainen puulaji. Silti, mahlakuorrutetun 30 ampiaista puoleensa vetäneen auton kanssa voi elää, vaikka sen joutuukin pesemään viikoittain ja silti maalipinta kärsii, mutta autopaikattoman auton kanssa elämä Kartanonokoskella ei tällä hetkellä onnistu.

Jossain vaiheessa kohsallamme edessä saattaa olla joka tapauksessa tarve vaihtaa isompaan asuntoon. Nykyinen alueemme on tällöin selvä ykkösvaihtoehto, mutta emme enää uskalla ostaa toista asuntoa ilman kohtuullista varmuutta pysäköinnin järjestymisestä. Olen esikatsellut alustavasti muutamia asuntoja. Yksikään niistä ei olisi soveltunut kahden auton taloudelle. Alueella on jopa yli 160 neliön asuntoja, joille on varattu vain yksi autopaikka!

Hämmästyttää ja kummastuttaa Vantaan poliittisen päätöksenteon kapeakatseisuus tässä asiassa. Kaupunki on viimein onnistunut vaivoja säästämättä kehittämään urbaanin asuinalueen, joka vetää jopa helsinkiläisiä puoleensa, hyvätuloisiakin. Sitten tästä joukosta kuitenkin halutaan suodattaa väenväkisin pois ne taloudet, jotka kasvavat kahden auton talouksiksi!

Omalla kohdallamme voimme menettää toisen paikkamme milloin vaan. Pidämme alueesta tavattoman paljon, mutta jos toinen paikka menee, meille on päivän selvää, että muutto toisaalle on edessä. Ehkä tällä kertaa sellaiseen kuntaan, joka ei väenväkisin halua toivottaa meitä tervemenneeksi. Miksiköhän pk-seudun yhdyskuntarakenne hajaantuukaan koko ajan, ihmisten omien valintojen johdostako?

Elämä Kartanonkoskella on ihan eri asia kuin Helsingin keskeisillä alueilla, jossa jopa minä selvisin kohtuullisesti julkisilla. Sieltä pääsee sujuvasti julkisilla liki kaikkialle, eikä maantasapysäköintiin edes olisi järjestettävissä tilaa. Kartanonkoskella tilanne on päinvastoin. Sinne saisi helposti järjestettyä esim. 40 uutta 24h-paikkaa, joka mahdollistaisivat meidänkin tulevaisuuden tällä muuten niin upealla alueella.
_____

Olisin muuten kiinnostunut tietämään, mistä niitä ylimääräisiä autopaikkoja saa ostettua, joihin edellinen kirjoittaja viittasi? Kartanonkoskella ei nimittäin ole ensimmäistäkään autotallia, tai muuta osakemuotoista autopaikkaa. Mahdollisesti ylimääräisiä paikkoja omaavat vuokra-/asumisoikeustaloyhtiötkään eivät myy/vuokraa paikkojaan ulkopuolisille. Maksaisin mielelläni lähellä sijaitsevasta autohalli/-tallipaikasta käyvän hinnan, pääsisin lehmusongelmasta eroon.. Mutta 10-12 minuutin kävely suuntaansa ei ole lyhyt matka (kulta, unohtui ostokset autoon, ihan pieni puolituntinen vaan niin kipaisen hakemassa...)

Vastaukset

autohallipaikka Kartanonkoskella

#9 Re: on siellä autahalliosakkeita- meilläkin yksi

2012-11-22 11:39:31

#8: Ari Airaksinen -

Meillä ainakin on nyt yksi vuokrattavana tai myytävänäkin - siis autohallipaikka Ylästöntie 16. t asarm at luukku .com    : )